Avatar billede DF81 Mester
03. april 2017 - 10:59 Der er 8 kommentarer

Hjælp til VBA kode

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med et lille problem med min vba kode?
problemet er at jeg har lavet et excel ark med en masse informations felter som brugerne skal udfylde og derefter gemme som en ny excel fil.
jeg har lavet en commandbutton men funktionen Gem som, og skrevet min kode så når man trykker på gem som knappen opretter excel en ny mappe der hvor jeg vil have den på mit G-drev men navn fra excelarket og der bliver også gemt en fil med samme navn. så langt så godt, problemet er at jeg gerne vil have at excel filen bliver gemt i den nye mappe.
min kode ser således ud.

Private Sub CommandButton2_Click()
MkDir ("G:\salg\dennis testmappe\") & Range("B1")
ThisWorkbook.SaveAs ("G:\salg\dennis testmappe\rangeB1\") & Range("B1")
Dim fName As Variant
fName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:=Range("B1"), FileFilter:="Microsoft Excel Macro-Enabled Worksheet(*.XLSM), *.XLSM", Title:="Save As")
If fName = False Then Exit Sub
Dim SaveToPath()
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Range("B1")

End Sub

er der en eller ander der lige kan se hvordan jeg får det til at virker??

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2017 - 14:13 #1
Så vidt jeg kan se, henviser du til en mappe som ikke findes:
ThisWorkbook.SaveAs ("G:\salg\dennis testmappe\rangeB1\") & Range("B1")
Avatar billede DF81 Mester
04. april 2017 - 09:50 #2
Ja det er også det jeg tror problemet er? men når jeg trykker på knappen gem som får jeg en ny mappe på G-drevet som jeg vil have men, excel filen bliver også gemt samme sted, hvordan får jeg excel til at gemme i den nye mappe?
Avatar billede Daffodil Professor
04. april 2017 - 11:51 #3
Hej DF81

Jeg har leget lidt med din makro og omskrevet den, dog uden at lave en commandbuttom. Prøv og se om du kan flette dette ind i din kodning og få det til at virke.
Jeg gemmer som almindeligt Excel uden makro. Umiddelbart mangler du at vælge din destination "ChDir" for at kunne vælge rette destination

Sub Opret_mappe_og_gem()

MkDir "G:\salg\dennis testmappe\" & Range("B1")
Range("B1").Select
a = Selection

ChDir "G:\salg\dennis testmappe\" & a

ActiveWorkbook.SaveAs Filename := "G:\salg\dennis testmappe\") & a & "\" & a & ".xlsx" , FileFormat :=xlOpenXMLWorkbook, CreateBackup:=False

End Sub
Avatar billede DF81 Mester
04. april 2017 - 12:10 #4
Hej Daffodil

Det vil jeg prøve at lege lidt med Når jeg lige får et stille øjeblik
Avatar billede DF81 Mester
18. april 2017 - 09:57 #5
Hej Daffodil
nu har jeg endelig haft tid til at kigge på din kode.
men jeg bliver ved med at få den samme fejl: Run-time error 75 Path/file access error
jeg har prøvet at at skrive koden så den skulle gemme på mit c drev for at se om det var fordi den ikke kunne finde netværksdrevet, den kode jeg har brugt er.

Sub Opret_mappe_og_gem()

MkDir "G:\salg\Dennis testmappe\" & Range("B1")
Range("B1").Select
a = Selection

ChDir "G:\salg\Dennis testmappe\" & a

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=("G:\salg\dennis testmappe\") & a & "\" & a & ".xlsx", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook, CreateBackup:=False

End Sub

nu har jeg sat og rodet med det i en times tid jeg har prøvet at flette det ind i det jag allerede har lavet, og prøvet at lave en helt ny vba kun med den kode alt uden held
Avatar billede DF81 Mester
18. april 2017 - 12:07 #6
nu har jeg siddet og leget med det og kommet så langt at jeg kan oprette mapper og excel filer samme sted men den vil ikke gemme i den nyoprettet mappe,
Avatar billede Daffodil Professor
18. april 2017 - 12:46 #7
Har du prøvet kun at køre kodestykket uden resten af din VBA kodning.

Prøv at skift G-drev ud med dit C-drev og test kodestykket på dette.

Hvis kodestykket virker her så ændrer tilbage til dit G-drev og prøv igen.

Hvis det virker her så er der muligvis noget i resten af din kodning der konflikter.

Hvis det stadigvæk ikke virker må du gengive din kodning her og så skal jeg nok prøve at se på det.
Avatar billede DF81 Mester
18. april 2017 - 13:01 #8
jeg har prøvet at lave en ny excel fil og brugt di kode som udgangspunkt men jeg jeg kan ikke få den til at gemme i den nye mappe, jeg har prøvet at bytte G-drevet ud me C-drevet det er det samme her den kode jeg leger med lige nu er

Private Sub CommandButton1_Click()
MkDir "g:\salg\dennis testmappe\" & Range("b1")
Range("b1").Select
a = Selection
ChDir "G:\salg\dennis testmappe\" & a
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=("G:\salg\dennis testmappe\") & a

End Sub