Hej Michael
Det kan være jeg har misforstået dig, men hvis du gemmer opskrifterne efter uge vil de måske være lette at finde nu, fordi du kan huske at i uge 10 fik vi xx. Men på et tidspunkt kan du ikke huske ugenr og hvis andre skal bruge det kender de ikke ugenr. Du vil også risikerer at opskrifterne bliver gemt flere gange pga. hukommelsesfejl. Og hvis du KUN gemmer ugevis vil de i al fald blive gemt flere gange og det vil gå galt når du skal finde dem frem. Du skal gemme hver opskrift for sig.
Den mest simple løsning er at
1) gemme alle opskrifter i 9 kolonner på et ark. Tilføj en kolonne til et ugenr. Brug meget gerne overskrifter.
2) Formater opstillingen som en tabel (Markøren i cellerne og tryk CTRL+L)
3) Når du skal bruge opskrifterne f.eks. i næste uge skriver du 15 i kolonnen ugenr på den pågældende opskrift. Når du har valgt alle opskrifter, filtrere du på kolonne Ugenr. Du har så de 5 opskrifter vist på 5 rækker.
4) Hvis du mangler opskrifter tilføjer du dem nederst i tabellen og skriver 15 i kolonnen ugenr.
Når du skal lave en ugeplan kan du bruge søgning og filtrering til at finde de opskrifter du skal bruge.
(Læs mere om tabeller:
https://support.office.com/da-dk/article/Oversigt-over-Excel-tabeller-7ab0bb7d-3a9e-4b56-a3c9-6c94334e492c)
Du kan også vælge en lidt mere knudret vej :-) - hvis du gerne vil have data delt:
Her syntes jeg at det er bedre at du gemmer opskrifterne under et nr. (Du kan søge efter alt med CTRL+B). Et nr. er mere præcist at slå op efter, end et navn.
1) Opretter din "database-ark" med nr, navn og øvrige oplysninger som en opskrift på hver række
2) Bruger Lopslag til at hente oplysningerne til din ugeplan
3) Og bruger Datavalidering(rullelliste) til at vælge opskriften på din ugeplan.
A) Du skal på "Database-arket": I en kolonne K eller L (en kolonne til højre for alle data) skal du skrive formelen: =TEKST.KOMBINER(" ";SAND;A1;B1) -- hvor A1 er nr. på opskriften og B1 er navnet. - det her er kun fordi man ikke kan huske alle numrene - så skal navnet med, men man kan kun bruge 1 kolonne i rullelisten, derfor skal de lægges sammen.
B) Marker kolonnen og navngiv den i ruden Navn (der hvor cellenavn f.eks. A1 normalt står)
På ugeplans-arket skal du:
C) I første kolonne: Vælg Data --> Datavalidering. Opret en liste ud fra navngivne område ( se også her
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/552030)
D) i anden kolonne: (den kan du skjule) opret en formel der læser nummeret (formel =VENSTRE(A1;FIND(" ";A1;1)-1)*1 se f.eks.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/939800)
E) I de øvrige kolonner bruger du VOpslag til at hente data fra DatabaseArket.
Du bruger det nr der står i den anden kolonne, som opslagsværdi.
Hvis du har 5 dage stående på en række skal du oprette en "første" og en "anden" kolonne for hver dag.
F) Med hensyn til at smide opskrifterne retur til "Database-arket" der kommer du nok ikke uden om en makro som "Menu_til_række()" skrevet ovenfor af Daffodil (rettet til så hver opskrift gemmes for sig).
Hvis du ikke vil bruge VBA er du nød til at kopiere manuelt. (marker de 9 felter til opskriften og sætte ind sammen med et tal i første kolonne).
om Lopslag:
https://support.office.com/da-dk/article/Funktionen-LOPSLAG-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1 Håber at du kommer videre.
Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen