Avatar billede Maja Praktikant
22. marts 2017 - 08:33 Der er 7 kommentarer

Løbende returning af celler forskellig fra nul

Hej :-)

Jeg har brug for hjælp til at hente flere værdier ud fra en tabel, dog med nogle betingelse:

Jeg har en oversigt over faktura med nummer, beløb, levering og bogføringsdato, hvor beløbene er delt over flere kolonner alt efter hvordan levering ligger i forhold til en skæringsdato.

I ark 1 vil jeg gerne have returneret den første værdi fra kolonne A i ark 2, hvor kolonne B er forskellig fra nul. I næste række i ark 1 vil jeg så gerne have den anden værdi hvor kolonne B er forskellig fra nul.

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede acore Ekspert
22. marts 2017 - 08:45 #1
Hvis du laver en kopi af ark2 i ark1  altså med formler i stil med denne i ark1!A1

=ark2!A1

og så bruger filter til at vælge de rækker, hvor kolonne B er større end nul.

Kunne det bruges?
Avatar billede Maja Praktikant
22. marts 2017 - 08:49 #2
Desværre ikke. Ark 1 er et oversigtsark, hvor jeg ikke kan benytte filter uden at "ødelægge" arket.
Avatar billede acore Ekspert
22. marts 2017 - 08:56 #3
Tror ikke jeg forstår dig. Du skriver "I ark 1 vil jeg gerne have returneret den første værdi fra kolonne A i ark 2, hvor kolonne B er forskellig fra nul". Det får du ved at lave en kopi af ark 2 i ark 1 med filter.

Prøv at forklare lidt nærmere hvorfor det ikke er en løsning.
Avatar billede Maja Praktikant
22. marts 2017 - 09:10 #4
Jeg har mange andre oplysninger i ark 1, som jeg også skal have tilgængelig. I dag sidder jeg netop at kopier manuelt fra ark 2 og det er netop det jeg gerne vil undgå.
Avatar billede jkrons Professor
22. marts 2017 - 09:22 #5
Pørv evt med en makro.

Denne burde løse din opgave

Sub transfer()
    For Each c In Sheets(2).Range("b1:b1000").Cells
        If c.Value <> 0 Then
            Range("A1000").End(xlUp).Offset(1, 0).Value = c.Offset(, -1).Value
        End If
    Next c
End Sub

Har du mere end 1000 rækker i nogen af kolonnerne så ret området
Avatar billede Maja Praktikant
22. marts 2017 - 09:41 #6
Jeg har aldrig arbejdede med makroer før, så det må jeg lige dykker ned i :-)
Jeg antager at koden skal være dansk i den danske Excel? Eller er koderne universelle?
Avatar billede anedi Ekspert
22. marts 2017 - 10:23 #7
Det kan også lade sig gøre med en matrix-formel som denne: (indsættes på ark 1)
=HVIS.FEJL(INDEKS(Ark2!$A$1:$A$5;MINDSTE(HVIS(Ark2!$B$1:$B$5<>0;RÆKKE(Ark2!$A$1:$A$5);"");RÆKKE(B1));1);"").

Husk at evaluere formlen ved at holde CTRL+SHIFT nede inden du trykker enter.

Mit eksempel ser på række 1 til 5. Udvid selv så du går hele området med.

Vh
Anedi