Avatar billede ABE15 Seniormester
13. marts 2017 - 20:34 Der er 8 kommentarer

Link til data fra nettet

Hej.

Hvordan bygger man f.eks. en benzinpris som ændre sig hver dag, ind i et regneark. Hvis man nu bruger prisen pr. liter benzin i en beregning og gerne vil have at den altid er opdateret, hvordan kan det så løses?
Det er vel noget med et link til en hjemmeside, men hvordan bygges det ind i en formel?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2017 - 20:55 #1
fx nationalbanken har kurser på ? som kan hentes i et xls-ark - en makro der downloader, og du kan trække tal over.
benzin er LANGT værre. du skal vide, hvor i landet du er, og om konkurrentens tank i byen har fødselsdag - så kan du måske finde den aktuelle pris. Ellers kan du kun finde listeprisen for mærket for hele landet, og du skal aflæse det (de giver ikke xls-data) og taste det ind.
Avatar billede jkrons Professor
13. marts 2017 - 21:44 #2
Hvis du kan finde en hjemmeside, hvor benzinprisen står i en tabel, kan du hente tabellen ind i Excel under fanebladet Data. Had næate trin kaldes afhænger af Excel version, men fx Data fra Internettet, data fra web eller lignende.

I dialogobksen indtaster du adressen på den side, der rummer tabellen. Klik på Udfør. Du skal nu markere tabellen og klikke på Importer. Efter nogen tid, vil du bleve spurgt. hvor tabellen skal placeres. Vælg en celle og klik OK. Når tabellen er impiorteret kan du højreklikke på en af cellerne i denne og vælge Egenskaber. Her kan su vælge hvor tit tabellen skal opdateres.

Men du skal først finde en side med jævnlige opdateringer af benzinprisen.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2017 - 21:58 #3
Avatar billede jkrons Professor
13. marts 2017 - 22:39 #4
clae57-> Tabellen med priserne vil desværre ikke lade sig importere til Excel. Kub hele siden. Men gemmer man den i et ark for sig selv, og så kun bruger en reference i sin formel, skulle det ikke betyde så meget.
Avatar billede acore Ekspert
14. marts 2017 - 07:41 #5
Eller www.fdmbenzinpriser.dk Der kan du lave søgning på fx postnummer.

En fremgangsmåde er at læse den direkte i Excel. Det har jeg ikke erfaring med.

En anden fremgangsmåde er at lave et lille script i fx php - det bliver ca 5 linier - der kører en gang i timen, henter prisen og gemmer den i en xml fil, som let bør kunne læses af Excel.

En tredie fremgangsmåde er at gøre som ovenfor, men gemmedirekte  i en excel-fil.

Dit php script kan køres både lokalt eller fra et web-hotel.
Avatar billede ABE15 Seniormester
14. marts 2017 - 09:14 #6
Hvordan laver man den anden fremgangsmåde som du foreslår?
Det lyder som den bedste måde?
Avatar billede acore Ekspert
14. marts 2017 - 10:36 #7
Lav en fil, der hedder benzinpris.php, og med følgende indhold:

include("simple_html_dom.php"); // Download from https://sourceforge.net/projects/simplehtmldom/

$type = "1"; // 1: 92 oktan, 2: 95 oktan, 5: diesel
$zip = "2100";
$url = "http://www.fdmbenzinpriser.dk/searchprices/".$type."/".$zip."/";

$html = file_get_html($url);
$benzinpris = $html->find("table[id=sortabletable]", 0)->find("td[class=tablebodyprice]", 0)->plaintext;
$benzinpris = str_replace(" ", '', $benzinpris);

$xml = new SimpleXMLElement('<xml/>');
$xml->addChild("benzinpris", $benzinpris);

Header('Content-type: text/xml');
echo($xml->asXML());

I det her eksempel henter den laveste benzinpris for 92 oktan i postnr 2100.

Når jeg åbner benzinpris.php fra excel (den skal enten ligge på en lokalserver eller et web-hotel, der kan køre php), får jeg 10,52 (benzinprisen lige nu) i celle A1.

Hvis du skal bruge det tit, kan du lave det så den kører en gang i timen med et cronjob, men det her er da en begyndelse.
Avatar billede tbc Novice
14. marts 2017 - 18:52 #8
Man kunne også benytte Power Query (Get and Transform i 2016) til Excel.
Her kan man nøjes med at udpege tabellen og kun hente den og fx kun de billigste 3.