Avatar billede Applepie Praktikant
29. december 2016 - 09:44 Der er 6 kommentarer

data fra hver anden celle i en række

Hej Eksperter,

Jeg har en maskine der giver mig data på to forskellige ting, jeg vil gerne bruge hver enkelt data hver for sig til at lave en graf.
Det er to temperaturer hvor den ene er på vand og den anden er på emnet.
Er det muligt at hive data fra hver anden celle i en række ud og lave en graf af disse?
Det er ca. 300-400 data celler hver
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. december 2016 - 10:30 #1
Hvis dine data er i for eksempel B3:NN3 kan du trække de relevante data med en matrixformel som:

=INDEKS($B$3:$NN$3;MINDSTE(HVIS(REST(KOLONNE($B$3:$NN$3);2)=0;KOLONNE($B$3:$NN$3));KOLONNER($B3:B3)))

Hvis dine data starter i for eksempel kolonne C (kolonnenummer ulige) kan du ændre 0 (efter andet lighedstegn) til 1.
Avatar billede Applepie Praktikant
29. december 2016 - 11:00 #2
tak for svar.

De starter i C8 og fortsætter til C401 (eller der ud af)
Og så er det jeg vil eksempelvis bruge:
C8, C10, C12, C14 osv til en graf og C9, C11, C13 osv til en anden graf.

Jeg prøver det du skriver. Tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. december 2016 - 11:19 #3
Du skrev:

Er det muligt at hive data fra hver anden celle i en række ud og lave en graf af disse?
Det er ca. 300-400 data celler hver ....

Hver anden celle i en række ...

men nu skriver du:
De starter i C8 og fortsætter til C401 (eller der ud af)
Altså, du mener nedad - det vil sige en kolonne (og ikke en række)
Det gør en væsentlig forskel på, hvordan formlen skal se ud. Indtast i for eksempel D8:
=INDEKS($C$8:$C$500;MINDSTE(HVIS(REST(RÆKKE($C$8:$C$500);2)=0;RÆKKE($C$8:$C$500)-CELLE("row";$C$8:$C$500)+1);RÆKKER(C$8:C8))) og kopier nedad.

Husk ved indtastning i D8 at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede Applepie Praktikant
29. december 2016 - 11:30 #4
Tak det virker.

Ja jeg kan ikke helt finde ud af det med rækker og kolonner.
Avatar billede Kemadx Juniormester
02. januar 2017 - 09:49 #5
Bare lige en hurtig tilføjelse så den stakkels mand ikke bliver forvirret.

"men nu skriver du:
De starter i C8 og fortsætter til C401 (eller der ud af)
Altså, du mener nedad - det vil sige en kolonne (og ikke en række)"

Nedad ER altså rækker! Det siger din funktion da også ved brug af =række funktionen i stedet for kolonne?

Applepie - du kan altid stille dig i B10 og bruge funktione =række() og =kolonne() for at se hvad den returnere. Så ved du hvad er kolonner og rækker :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. januar 2017 - 11:30 #6
I sit indledende spørgsmål skrev Applepie blandt andet:

"Er det muligt at hive data fra hver anden celle i en række ud og lave en graf af disse?"

Jeg gik ud fra han mente, hvad han skrev, altså at data fandtes i en række, for eksempel række 3 fra kolonne B til kolonne NN og foreslog derfor følgende formel:

=INDEKS($B$3:$NN$3;MINDSTE(HVIS(REST(KOLONNE($B$3:$NN$3);2)=0;KOLONNE($B$3:$NN$3));KOLONNER($B3:B3)))

I #2 skrev Applepie herefter:

"De starter i C8 og fortsætter til C401 (eller der ud af)
Og så er det jeg vil eksempelvis bruge:
C8, C10, C12, C14 osv til en graf og C9, C11, C13 osv til en anden graf."

Det vil altså sige at data findes i en kolonne (kolonne C, fra række 8 til række 401) hvorefter jeg foreslog formlen i #3 som blev accepteret.

Rækker løber vandret. Række 1 for eksempel fra A1:XFD1.
Kolonner løber lodret. Kolonne A for eksempel fra A1:A1048576.

Hvis ikke du tror mig så prøv at søge på "Rows and Columns in Excel" i Google.