Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 13:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udvælge data fra tabel (.xml)

Hej

Jeg har brug for lidt inputs til at komme videre med en Excel-opgave.

Jeg skal have plukket noget data ud fra nogle .xml-filer. Jeg forestiller mig at bruge Excel til at importere .xml'en i en fane og så have en anden fane som finder og præsenterer det data jeg skal bruge fra .xml'en.

De pågældende .xml-filer indeholder en frygtelig masse data og rod når de bliver importeret i Excel, men dog i tabel-form og med kolonne-overskrifter. Jeg vil så gerne tjekke indhold i en specifik kolonne for et bestemt indhold. Hvis indholdet stemmer skal jeg have præsenteret data fra flere kolonner i den pågældende række. Hvis bare jeg får det til at virke med én kolonne skal jeg også nok få det til at virke med resten :).

Et eksempel på min Tabel1:
Værdi    Navn          Klasse    Indhold1    Indhold2
              Anders      1            Dansk        Matematik
X            Børge        2            Fysik          Dansk
              Casper      3            Dansk        Biologi
X            David        4            Matematik  Biologi

Jeg vil gerne have min funktion til at teste om Værdi = X og derefter præsentere mig for Navn og Indhold2.

Næste trick er så at jeg gerne vil undgå at jeg skal have resultatet i ligeså mange rækker som min rå data. Jeg vil gerne have alle de tomme rækker væk fra "resultatside" (Ellers ville jeg bare have brug =HVIS og =VOPSLAG) - da jeg har lagt flere overflødige rækker end brugbare.

Mit dataeksempel er langt fra virkeligheden - der er flere hundrede kolonner og næsten lige så mange rækker, men jeg skal kun bruge indhold fra 8 kolonner og 0-30 rækker. Jeg vil gerne referere til kolonnerne med overskrifter 'Værdi, Navn,...' istedet for A, B,...

Har i forslag til hvilken funktion jeg kan bruge? Eller skal det evt. være noget VBA?

På forhånd tak for hjælp :)
Avatar billede ebea Ekspert
14. december 2016 - 13:28 #1
Uden at kunne se dine data, helt, var det en mulighed at bruge LOPSLAG. F.eks.
Hvor opslagsværdi er i A1, og det du ser efter, er i B1:N1000. I formlen herunder, returneres resultatet i Kolonne B (2). Men du kan selv tilpasse formlen, til Ark fane og data placering for opslaget.
=LOPSLAG($A$1;$E$1:$N$1000;2;FALSK)
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 13:47 #2
Hej.

Jeg har faktisk rodet med LOPSLAG (det var den jeg mente men jeg fik skrevet VOPSLAG). Når jeg bruger den funktion får jeg kun det første resultat i tabellen. Hvordan får jeg de efterfølgende resultater som også matcher mit opslag?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. december 2016 - 14:00 #3
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 14:09 #4
Tak. Det ser ud til det. jeg prøver lige at "oversætte" det til mit datasæt :)
Avatar billede ebea Ekspert
14. december 2016 - 14:28 #5
#2  -  Der skal du udskifte 2 tallet i formlen, til at repræsentere den næste kolonne (tal 3) og så fremdeles.
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 14:41 #6
#5 Ja, det giver mig de andre resultater i kolonnerne, i rækken for første match, men jeg vil gerne videre ned i rækkerne.

#3 Den er lidt hård at knække :). Måske yderligere besværet af at en kolonne f.eks. er navngivet "ns3:Category"
Avatar billede ebea Ekspert
14. december 2016 - 14:52 #7
Jeg har lavet et lille eksemp. her, hvor du kan se princippet med kolonne nummerering. Flyt selv rundt, som du mener passer til dit eksempel ;-)
https://www.dropbox.com/s/iasw7p8hslce2wp/lopslag-eksempel.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
14. december 2016 - 15:10 #8
Jeg har lavet et andet eks. her, med forskellige eksempler på opslag, og 1 med INDEX. Det gir' dig nok en bedre fornemmelse af at opsætte dine data ;-)
https://www.dropbox.com/s/lev8pnuri6gmgzj/opslag-eksempler.xlsx?dl=0
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 15:28 #9
Det bliver sgu lidt for rodet med de her tænkte eksempler, så i får lige det rå dataark:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6488825/Book1.xlsx

Jeg vil gerne lave opslag i fanen "Input". Jeg skal først og fremmest finde de rentable energibesparelsesforslag. Så vidt jeg kan se kan jeg bruge ns3:Category da rentableforslag her er angivet med "Profitable".  På de 'hits' vil jeg gerne trække følgende ud i en ny tabel som jeg kan sortere i efter omkostninger, besparelse osv. Når jeg bruger VLOOKUP får jeg kun på det første hit men fint oplysningerne i de forskellige kolonner.
xl-Enthusiast's forslag kan jeg ikke få til at virke - måske fordi jeg prøver at referere til ns3:Category som funktionen ikke vil genkende. Eller måske jeg gør noget andet galt.

Jeg har i filen også lavet et eksempel på hvordan restultattabellen gerne skulle ende ud med at se ud.
Avatar billede ebea Ekspert
14. december 2016 - 15:54 #10
Ja, jeg forstår godt at du selv er forvirret ;-)
Men hvad er det du vil slå op? jeg ser ikke noget du slår op i dine data.
Som de er vist i det uploadede, er det jo blot et link til nogle kolonner i dine eksempel ark. Jeg ser ikke noget kriterie for dine opslag, andet end at du har nogle kolonne overskrifter.
Så kan du ikke definere det noget nærmere!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. december 2016 - 15:58 #11
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. december 2016 - 16:03 #12
Hvad med at du i dit resultat Ark bare laver formlen =Indput!"Første felt i kolonnen du vil se" og trække formlen ned.
Det kan du så gøre for alle kolonner du vil have over.
Derefter kan du sætte filtre på.

Mvh Jan
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2016 - 17:04 #13
xl-Enthusiast har foreslået den rette løsning :)

Mange tak for hjælpen. Nu kan jeg selv udfylde 'hullerne' :).

Grunden til at det ikke duer bare at lave =Input"Felt" og trække ud er at det bliver for stort et arbejde at rydde op og sortere. Der er flere .xml'er der skal igennem "maskinen"
Avatar billede rajRKO Novice
15. december 2016 - 07:27 #14
Spam

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin