Avatar billede hemberg Forsker
21. november 2016 - 17:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

trække relationer fra mysql

Hej alle, Jeg er ny I php/MySQL verdenen så har brug for pædagogisk hjælp :-)

Har to tabeller (eksempler)

Indhold:

TABEL_A:
id (autonummereret & primær nøgle)
bilmærke
nummerplade (unik & indekseret)
farve

TABEL_B:
id (autonummereret & primær nøgle)
motor
dæk
nummerplade (unik & indekseret)

Jeg har trukket en relation imellem de to nummerplade felter i mysql db'en (Ved ikke om det er den rigtige relation til det jeg skal bruge).

$sql = "SELECT * FROM TABEL_B ORDER BY id ASC";

Det vil i givet fald give resultat:

1        Diesel      Sommerdæk    AE99999
2        Benzin      Vinterdæk        AE99998

Nu vil jeg gerne have nummerplade skiftet ud med bilmærke fra TABEL_A. Det var derfor jeg lavede relationen. Fællesnævneren er nummerplade. Men hvordan pokker trækker jeg data fra den anden tabel??
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2016 - 17:39 #1
Med en JOIN.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2016 - 17:40 #2
Men den 1:1 relation virker lidt suspekt. Hvorfor 2 tabeller?
Avatar billede hemberg Forsker
21. november 2016 - 18:03 #3
Super duper. Har fanget pionten med JOIN efter lidt googlen frem og tilbage. Men troede der var noget smart man kunne gøre når der nu var en relation. Det med JOIN virker vel også uden at der er trukket relationer i MYsql? Der er to tabeller for at jeg kan hitte hoved og hale i det hele. Jeg syntes det er lette et bevare overblikker når det er delt op. Og i mit konkrete projekt dækker den ene tabel over nogle kategorier og den anden tabel er over nogle indlæg. Tak for hjælpen. Har vist fået hjælp af dig et par gange før.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2016 - 18:09 #4
Selv med en defineret relation skal man bruge JOIN.

Den definerede relation kan tjene to formaal:
- dokumentation
- implementere integritets check (at der skal vaere en raekke i den anden tabel som matcher)