Avatar billede Mads32 Ekspert
11. november 2016 - 16:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gemme Exel-dokument som PDF-fil

Hej Eksperter

Jeg har i en Exel-fil og på Ark 3, har jeg oprettet et lille dokument, som jeg ønsker at gemme, som PDF-fil  i et bestemt bibliotek.  Manuelt er det ikke et problem, men jeg ønsker at kunne gøre det ved hjælp af en makro.

Makroen skal navngive filen og gemme den.

Filnavnet står i celle A1

Filen ønskes gemt i biblioteket: Dokumenter/Word/Liste1

Jeg arbejder med Exel 2010 på dansk.
Avatar billede JP9 Juniormester
11. november 2016 - 19:19 #1
Hej Mads

Nedenstående kode skulle kunne gemme din PDF-fil.

Private Sub Gem_PDFfil()

Dim WB As Workbook: Set WB = ActiveWorkbook
Dim Ark3 As Worksheet: Set Ark3 = WB.Worksheets("Ark3")
Dim navn As String

navn = Ark3.Range("A1").Value

    Ark3.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
    "C:\Dokumenter\Word\Liste1\" & navn, Quality:=xlQualityStandard, _
    IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
    False

End Sub
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. november 2016 - 21:10 #2
Hej JP9

Mange tak for dit løsningsforslag.

Jeg kan ikke skrive makroer direkte i VBA editor, men kun skrive makroer ved hjælp af makro-optage-funktionen. Så når jeg starter, på en makro (sub GemPDFfil(), og kopierer dit forslag ind i denne virker det ikke følgende programdel skrives med rødt:

    Ark3.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
    "C:\Dokumenter\Word\Liste1\" & navn, Quality:=xlQualityStandard, _
    IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
    False

Hvis du kan beskrive trin for trin, hvad jeg skal gøre for at oprette makroen,  vil jeg være meget glad.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. november 2016 - 22:07 #3
Kontroler om: "C:\Dokumenter\Word\Liste1\" er korrekt?

Der mangler måske noget
C:\Users\Navn\Dokumenter\Word\Liste1\
Avatar billede JP9 Juniormester
11. november 2016 - 22:25 #4
Hej Mads

Tjek lige Morten's forslag ellers kan jeg evt. sende dig koden i et tomt ark.
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. november 2016 - 09:52 #5
Hej
Jeg har tjekket Mortens forslag og indføjer User og Navn. Det hjælper heller ikke.

Jeg har optaget en makro hvor jeg klikkker mig frem til valg af placering, indskriver fiil navn og vælger PDF-fil.

Der er kun forskel et sted i koderne, nemlig hvor filnavn indsættes.
Dit forslag:
"C:\Dokumenter\Word\Liste1\" & navn,

Min optagelse med nogle andre biblioteker viser:
"C:\Users\Jens Erik\Documents\01 Word\1 Breve\Editnielsen.pdf",

Jeg har prøvet at flytte, slette og tilføje ", uden resultat.

Hvad skal ændres?????
Avatar billede JP9 Juniormester
12. november 2016 - 14:25 #6
Hej Mads

Nedenstående kode er nu rettet til efter den sti du har i ovenstående besked.

Håber du nu kan få det til at køre :-)

Private Sub Gem_PDFfil()

Dim WB As Workbook: Set WB = ActiveWorkbook
Dim Ark3 As Worksheet: Set Ark3 = WB.Worksheets("Ark3")
Dim navn As String

navn = Ark3.Range("A1").Value

    Ark3.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
    "C:\Users\Jens Erik\Documents\01 Word\1 Breve\" & navn, _
  Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True _
  IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= False

End Sub
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. november 2016 - 19:53 #7
Hej JP9

Der manglede et komma i din kode efter TRUE. Men det hjalp ikke.

Jeg skrev så den kode, der blev ved med at blive rød, som en lang linje, uden linjeskift.
Så virkede den.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede JP9 Juniormester
13. november 2016 - 09:49 #8
Hej Mads

Godt du fandt løsningen, selv tak! :-)