Avatar billede doktoren001 Juniormester
13. september 2016 - 10:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indsætte mail adresse ud fra navn

Hej,

Jeg har et excel spørgsmål, vedr. automatisk hentning af mail adresser ud fra et navn.

Jeg har et dokument med to ark. Ark 1 og ark 2.

I ark 1 har jeg en liste hvor i jeg skal skrive navne I kolonne A, og have automatisk udfyldt kolonne B med en mail adresse som er i ark 2.

I ark 2 har jeg en liste med navne i kolonne A og tilhørende mail adresse i Kolonne B. Denne liste er statisk, og bliver kun udvidet hvis jeg manuelt taster et nyt navn med tilhørende mail adresse.

Jeg vil gerne have et kolonne B i Ark 1 bliver automatisk udfyldt når jeg skriver et navn.

Hvordan gør jeg det? Er det noget VLookup jeg skal bruge?
Avatar billede ebea Ekspert
13. september 2016 - 10:51 #1
Hvis du indsætter denne i B1 i dit Ark1, og kopierer nedad, så langt du har data, så skulle du få indsat dine mail adresser fra Ark2 kolonne B. (dækker til række 100)
=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark2'!$B1:$B$100;SAMMENLIGN($A1;'Ark2'!$A1:$A$100);1);"")
Avatar billede doktoren001 Juniormester
13. september 2016 - 11:48 #2
Hvad betyder "1" som står næsten til sidst? Excel markerer dette som en fejl?
Avatar billede ebea Ekspert
13. september 2016 - 12:19 #3
1 er kolonne nr. - Men er du sikker på, at det er din fejl?
Som jeg skrev i #1, at hvis du indsætter formlen i B1 i Ark 1, og så prøver at indtaste et navn i A1, så skulle den gerne hente referencen til det navn, fra Ark2 Kolonne B
Avatar billede kim1a Ekspert
13. september 2016 - 15:20 #4
ebea -> Blot nysgerrigt, er der en grund til at du ikke har valgt den noget simplere løsning vlookup/lopslag?

Jeg ville blot bruge denne indsat i B1 på ark1:
=lopslag(A1;'ark2'!$A$1:$B$100;2;falsk)
Avatar billede ebea Ekspert
13. september 2016 - 16:16 #5
#4 - Nej ikke specielt, andet end at indeks/sammenligning er blevet "en vane" til at slå op med.
HVIS.FEJL, er blot for at undgå #I/T hvis han indsætter navn, hvor ingen email adresse findes. Så reelt, blir' formlen ikke meget længere!
Avatar billede kim1a Ekspert
13. september 2016 - 17:41 #6
Enig, den del ville jeg nok også overveje - det ser pænere ud når det læses.
Men to formler (index og sammenlign) i stedet for en virker overkill :-)
Avatar billede ebea Ekspert
13. september 2016 - 18:46 #7
Om det er overkill; det ved jeg ikke! Jeg har jo opdaget hen ad vejen i Excel's indlæringskurve, at der ikke er nogen entydig løsning på en opstilling, og at intet er mere rigtigt end andet.
Det man kan tilstræbe, er jo altid at få så korte formler som muligt (selvom det så ikke var tilfældet her), da det gør det nemmere at overskue et komplekst regneark.
Og så gir' det også de mennesker som er på starten af Excels læringskurve, mulighed for at opdage, at der netop er mange løsninger på samme opstilling, (også som i eksemplet her). ;-)
Så overkillet, tror jeg ligger mere i individets måde at se på hvad er rigtigt i en løsning, eller ej, uden at skæve til, om andre løsninger er mere rigtige, eller forkerte.
Avatar billede doktoren001 Juniormester
21. september 2016 - 13:37 #8
Lopslag blev løsningen på mit problem. Det virker helt som det skal i denne forbindelse. Tak for hjælpen ,