Avatar billede Birkjaer Praktikant
06. september 2016 - 12:35 Der er 2 kommentarer

Tekst som dataetikette i punktdiagram

Jeg har lavet et punktdiagram med én kolonne med tekst (Country) og to kolonner med data (Data A og B) det ser ca. sådan her ud:

Country Code        Data A;      Data B;:
AFG                            35.4            3.36
ALB                            68.19    4.655
DZA                          60.66    6.355
AGO                      40          3.866

(Dataserien er meget længere)

Jeg kan snildt lave et punktdiagram med data A og B, som er formålet.
Jeg ønsker dog at tilføje landekoderne som dataetiketter på hvert punkt. Det har jeg dog lidt svært ved. Jeg kan kun få dataetiketter fra X og Y aksen (Data A og B)..

Nogen tips?
Avatar billede Jessen Seniormester
06. september 2016 - 13:12 #1
Hej,

Jeg tror ikke der findes en standardfunktion til dette. Man kan indsætte tekst manuelt for hver dataetiket.

Det kan dog løses med en makro, som gør det for dig.

Se herunder:

Sub ScatterLabels()

Dim Xkoor As Range
Dim Ykoor As Range
Dim Labels As Range
Dim Cell As Range

Dim Sh As Worksheet
Dim Chr As Chart

Dim n As Integer

n = 1

Set Xkoor = Application.InputBox("Vælg data til x-akse", Type:=8)
Set Ykoor = Application.InputBox("Vælg data til y-akse", Type:=8)
Set Labels = Application.InputBox("Vælg labels til datapunkter", Type:=8)

Set Sh = ThisWorkbook.ActiveSheet
Set Chr = Sh.Shapes.AddChart.Chart

With Chr
    .ChartType = xlXYScatter
    .SeriesCollection.NewSeries
    .SeriesCollection(1).XValues = Xkoor
    .SeriesCollection(1).Values = Ykoor
    .SeriesCollection(1).HasDataLabels = True

    For Each Cell In Labels
        .SeriesCollection(1).Points(n).DataLabel.Text = Cell.Value
        n = n + 1
    Next

End With

End Sub
Avatar billede anedi Ekspert
07. september 2016 - 09:32 #2
Det mener jeg du kan gøre ved at tilføje datalabeller og i stedet for værdien (x eller y) vælger du Value from cells og overstreger kolonne A.

Altså når du har tilføjet datalabels -> Højreklik på en af dine labels -> Format data labels -> Value from cells -> Vælg kolonne A

Vh
Anedi