01. august 2016 - 10:15Der er
10 kommentarer og 1 løsning
Spam bliver udsendt fra min email
Hej eksperter
Jeg har gennem det sidste halve år eller mere haft problemer med at emailadresser som jeg tidligere har sendt emails til, modtager spam emails sendt fra min emailadresse. Min emailadresse er "købt" hos one.com. Jeg har tidligere kontaktet dem med problemet dog uden held.
Er der nogen der kan guide mig til hvad jeg kan gøre? Jeg er ikke nogen IT-haj på nogen måde, så venligst forklar med et let forståeligt sprog.
Vi er nød til at have lidt mere info for at kunne hjælpe dig. Du skriver, at du har mail hos [One.com] - er det som mail i forbindelse med et domæne, de hoster for dig?
Der er et par muligheder her: Hvis de hoster din mail-server, kan en SPF-record hjælpe lidt på det, som #1 er inde på. Det er reelt bare en tekst-streng, der tilføjes DNS, så andre kan se, hvor mail fra dit domæne skal komme fra for at være legitimt.
Muligheden for at din personlige PC med din mail-klient rent faktisk sender de mails, og derfor har brug for #2, er forsvindende lille!
Sidste mulighed er at der spammes med din mail-adresse som "falsk" afsender (spoofing). Det er ikke ualmindeligt og desværre noget, du ikke har nogen kontrol over eller mulighed for at påvirke.
#1 jakobdo: puha, den forklaring var ikke lige I det jeg kalder "let forståeligt sprog".... Jeg skal nok lige have noget mere hjælp til hvordan jeg så får opsat en SPF record for din domæne.
#2 Thomas S: det har jeg gjort utallige gange
#3 CRKrogh: Måske er det det det heder, altså at de hoster vores domaine (det er min fars firmas domaine). Hos One.com abonnere vi på en pakkeløsning med x antal emailadresse xxx@domaine.dk + en hjemmeside). Det er kun min emailadresse der har problemer. Besvarer det dit spørgsmål?
Bedste bud er, det netop er din mail der bliver forfalsket og de udsender emails på vegne af dig. Dette kan en SPF rette en smule op på, men er langt fra en 100% løsning. Køb evt. et spamfilter?
Vær lige OBS på at et spamfilter IKKE retter op på dette - det er jo kun mail til/fra jeres domain, der påvirkes af dette.
Hvis du kan få fat i en af de mails, der plager folk, kan vi ud fra mailen's "header" læse, hvor den kommer fra (ofte gør man det på den måde, at det kun ser ud som om du er afsender af mailen). Men igen, det er ikke noget, du reelt har nogen kontrol over.
CRKrogh: Jeg har sådan en email: "From: Line Riber [mailto:rzmf@terra.com.br] " Kan det bruges?
Jakobdo: Jeg bruger primært min mail fra webmail (logger på one.com's webløsning) eller via min smartphone's mail app. Jeg kan nok godt købe et spamfilter til min smartphone, men jeg kan vel ikke gøre noget når jeg bruger min webmail?
Og jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal få opsat en SPF....?
Er det noget jeg har gjort der har skabt det her? Tænker på om der er noget I min adfærd på internettet som gør at det er min emailadresse "de" har set sig varme på?
En SPF-record vil ikke have nogen effekt her. Den tilbyder en modtagende mail-server at tjekke, om den mail der kommer til den, også kommer derfra hvor den hører hjemme. Gør den ikke det, kan den afvise mailen.
Du er IKKE årsag til dette. Det er 110% tilfældigt, hvis mail de bliver lune på at misbruge til sådan en omgang junk.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.