Avatar billede erikmoeslund Novice
08. juli 2016 - 11:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indtast længde- og breddegrader

Til brug for mit navigationsanlæg vil jeg gerne indtaste længde- og breddegrader i en csv fil.
Kolonnerne er formateret som tekst og før indtastningen sætter jeg et '.
Uagtet dette ændres cellernes indhold til tal når jeg åbner filen igen.
Eks. hvis jeg indtaster 7.12456 ændres tallet til 712.456 og 56.12458 ændres til 5.612.458.
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede ebea Ekspert
08. juli 2016 - 11:26 #1
Formater dine kolonner som Tekst.
Avatar billede ebea Ekspert
08. juli 2016 - 11:29 #2
..der manglede lige lidt mere info ;-)

Selv om du skriver at du har formateret cellen som tekst, så formater cellen / kolonnen, før du indtaster tal.
Avatar billede erikmoeslund Novice
08. juli 2016 - 11:40 #3
Det har jeg gjort ebea!
Jeg glemte at skrive, at jeg bruger excel i office 365.
Avatar billede ebea Ekspert
08. juli 2016 - 12:08 #4
Jeg har testet i Office 10, og der virker det, uden problemer. Om der ligger noget i Office 365, som gør at det ikke virker, ved jeg ikke.
Det eneste som jeg forestiller mig, er at du ikke har formateret Kolonnen hvor tallene skal ind, FØR at du indtaster tal. Hvis du indtaster tal, og så efterfølgende formaterer til tekst, så får du et andet resultat.
Avatar billede erikmoeslund Novice
08. juli 2016 - 12:32 #5
Sorry ebea. Jeg har ikke givet dig alle informationerne.
Du har ret, hvis jeg gemmer filen, som en xlsx fil.
Da jeg imidlertid skal overføre filen til mit navigationsanlæg skal jeg bruge en csv fil.
Jeg gemmer i formatet csv(MS-dos) (*.csv). Det er der jeg har problemet.
Avatar billede ebea Ekspert
08. juli 2016 - 13:13 #6
Ja, det er problemet, fordi når du gemmer en excel Fil som .CSV, så fjerner Excel de tekst "adskillere" (punktum, komma) fra tallene, som er brugt.

Der skal du nok bruge den udvidede udgave af Notepad. Eller du kan downloade et alternativ, her fra:
https://notepad-plus-plus.org/news/notepad-6.9.2-released.html
Avatar billede larsini Seniormester
09. juli 2016 - 14:07 #7
jeg har ingen mening om de tidligere indlæg i tråden lige bortset fra at man normalt angiver en position med først bredde- og dernæst længdegrad (og ikke som anført i overskriften som længde- og breddegrad)....!