Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
02. juli 2016 - 21:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke kalde Access fra Scheduler "whether user is logged on or not".

Using 2012, I cannot run a task "whether user is logged on or not". It works exactly as it should, if user is logged on. The task simply calls MSACCESS.EXE with an Access-program call with /x Macro. "Macro" writes a text. Access-programs change timestamp when they are activated, so I am sure it is not. How on Earth do I solve this? It all worked fine in 2008.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
02. juli 2016 - 21:29 #1
(NB: Spørgsmålet er flyttet fra http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1011526, fordi det måske er forkert kategori)
Avatar billede bvirk Guru
03. juli 2016 - 17:15 #2
Blot et skud - én ting, sikkert blandt mange, som et program kan være 'utilfreds' med når det køres som en bruger der ikke er logged in, kan være fravær af environment variablen userprofile
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
03. juli 2016 - 17:27 #3
bvirk - det er da muligt. Hvordan sætter jeg dén? Og til hvad?
Avatar billede bvirk Guru
03. juli 2016 - 18:16 #4
Lidt test på mit system viser at det måske snarere er APPDATA.
Man kan se environmentvariabler (for logged in user) i et cmd.exe vindue med kommandoen:
SET

Environment variabler for en ikke logged in user - lad as kalde den bvirk, kan ses ved:
1. i cmd.exe vindue for logged in user
    runas /user:bvirk cmd.exe
2. I det nye cmd.exe vindue for user bvirk
  set

Hvad der listes i det nye vindue kan så sammenholdes med hvad der ville fremkomme hvis bvirk havde logged in - og her ser jeg i skrivende stund, på mit system, environmentvariablen APPDATA

Environment variabler arves - dermed kan et program p.exe startes med APPDATA tilstedeværende fra en bat fil:
  set APPDATA=%USERPROFILE%\Application Data
  p.exe

(forudsætter så at userprofile har værdi for ikke logged in user - ellers er det bare mapper - userprofile='hjemmemappen' for en given bruger)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
03. juli 2016 - 21:07 #5
Begge steder har jeg:

APPDATA=C:\Users\staticdata\AppData\Roaming
USERNAME=staticadmin
USERPROFILE=C:\Users\staticdata

Kan det være dét, som driller? At username og userprofile ikke er 'ens'?

Desuden kører jeg programmerne under c:\users\public\... netop for at kunne accesse dem fra enhver bruger.
Avatar billede bvirk Guru
03. juli 2016 - 22:39 #6
Det er nok ikke det
Har ingen forstand på windows server som sådan, men dette ligner et ækvivalent problem:
http://serverfault.com/questions/606891/server-2012-r2-run-program-from-task-scheduler-not-running-program
måske "Log On as Batch Job" policy har været anderledes i 2008
Slutter her
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. juli 2016 - 00:48 #7
Det er helt rigtigt, men jeg kunne ikke bruge forslagene. Tak for kampen, bvirk!
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2016 - 07:16 #8
I nyere Access udgaver skal man tillade Makroer, før de må køre - hvis du kører access med en anden bruger, som ikke må køre disse makroer, skal du først have tillid til dit program/makro
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. juli 2016 - 12:41 #9
God idé, men jeg kører som mig selv. Ideen er måske værd at forfølge alligevel, men jeg ved ikke helt hvordan.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. juli 2016 - 15:27 #10
Tænk, nu kører det hele upåklageligt, UDEN JEG HAR ÆNDRET NOGET!! Det skaber liiige en vis usikkerhed, må man sige.