Avatar billede M_M Mester
30. juni 2016 - 19:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Wildcard * søgning i cifre med SUMIFS-formel

Hej
Jeg har en udfordring med at få en SUMIFS-formel med wildcardsøgning på numre til at fungere. Jeg ved, at søgning med * og ? kun virker med tekst, og har læst, at man så kan bruge MATCH eller TEXT funktionerne til at få det til at fungere med cifre. Det har jeg prøvet, men uden succes.
Konkret er det jeg ønsker: I Ark1 at kunne lave en formel, der kigger i Ark2 og summerer en omsætning (kolonne B) for en række kontonumre (kolonne A) baseret på de første 3 cifre i kontonummeret (som viser en geografisk region). Kontonumre kan være af forskellig ciffer-længde. Da jeg skal tillægge yderligere parametre i formlen skal det være en SUMIFS og ikke kun SUMIF. Jeg ved, at man kan bruge LEFT-funktionen og indsætte en ny kolonne, der kan bruges til formålet ? men da jeg også får brug for at lave tilsvarende med 4 cifre (geografisk område hvor relevant) og 5 cifre (geografisk nærområde) ? så vil jeg gerne undgå at skulle til at indsætte yderligere kolonner hver gang men bare kunne rette formlen ift. antallet af cifre jeg ønsker at summere på baggrund af. Jeg bruger dansk Excel 2010, men kan godt oversætte engelske formler til danske.

Her ønsker jeg således i Ark1 at summere nedenstående i Ark2: kontonumrene, der starter med 667 og opnå resultatet 194.196 (96.953 + 97.243):

                (Kollonne A)        (Kollonne B)
(Række 1)    Kontonr.         Omsætning
(Række 2)    66743                96.953
(Række 3)    6672                97.243
(Række 4)    558                              813
(Række 5)    424445              618.416

Mvh. Martin
Avatar billede ebea Ekspert
30. juni 2016 - 21:09 #1
Du skal over i noget Sumprodukt.
=SUMPRODUKT(--(VENSTRE(A2:A20;3)=TEKST(;"667"))*(B2:B20))

Hvis du øger søge tallet til 4, skal du huske at ændre 3 tallet i A2:A20;3 til 4, og så tallet du søger efter.
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2016 - 21:35 #2
Tak, men denne formel giver 0 i ovennævnte eksempel og således ikke det korrekte resultat. Desuden er formålet, at formlen skal indgå som en del af en række yderligere SUMIFS-delelementer - dvs. at den i eksemplet skal summere hvis både kontonr. starter med 667 OG hvis flere andre parametre er opfyldt, f.eks. hvis det er en bestemt produkttype etc.
Avatar billede ebea Ekspert
30. juni 2016 - 22:05 #3
Formlen giver korrekt resultat, hvis du indsætter tallene som angivet i Formlen!
Og den kan også udbygges med flere parametre.
https://www.dropbox.com/s/ti69fwglophcolq/sum-hvis-3%20f%C3%B8rste-tal-er.xlsx?dl=0
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2016 - 23:32 #4
OK, I stand corrected:-) Jeg synes ellers jeg havde kopieret det hele korrekt - men kan se, at formlen virker. Det jeg ikke helt forstår er, hvordan den kan bruges som en del af en SUMIFS-formel. Dvs. hvis jeg i nedenstående ønsker en formel, der summerer kolonne B for de celler, hvor både kolonne A starter med 667 og hvor kolonne C er Grøn - dvs. får resultatet 194.196 som tidligere (men som ikke medregner række 3 selvom A3 starter med 667 - idet C3 ikke er Grøn, og alle parametre dermed ikke er opfyldt)?

                  Kol. A      Kol. B      Kol. C
Række 1    66743    96.953      Grøn
Række 2        558          813      Blå
Række 3  667445    618.416      Rød
Række 4      6672    97.243      Grøn
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2016 - 23:45 #5
Eksemplet blev ikke så pænt kopieret ind, så jeg prøver lige igen:

                Kolonne A      Kolonne B    Kolonne C
Række 1                66743            96953    Grøn
Række 2                    558                813    Blå
Række 3              667445          618416    Rød
Række 4                  6672            97243    Grøn

Jeg spørger efter en formel, der summerer kolonne B for de celler, hvor både kolonne A starter med 667 og hvor kolonne C er Grøn - dvs. får resultatet 194196 :-)
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2016 - 23:47 #6
Det er åbenbart ikke muligt (for mig) at paste i et format, der kan vises ordentligt her - sorry. Håber det går alligevel.
Avatar billede anedi Ekspert
01. juli 2016 - 09:17 #7
Måske denne matrixformel kan bruges:
=SUM(hvis((C2:C10)="Grøn";hvis(venstre(A2:A10;3)="667";B2:B10;"");""))

Evaluer udtrykket ved at stille dig i cellen med formlen og tryk Ctrl+Shift+Enter.

Vh
Anedi
Avatar billede ebea Ekspert
01. juli 2016 - 09:21 #8
Prøv at downloade det eksempel jeg har uploadet tidligere. Det er opdateret med et eks. på 2 parametre (som du efterspørger nu), og med 3 parametre.
Avatar billede anedi Ekspert
01. juli 2016 - 09:22 #9
Og ellers kan sumproduktformlen udvides:
=SUMPRODUCT(--(LEFT(A2:A20;3)=TEXT(;"667"))*((C2:C20)="grøn")*(B2:B20))

Vh
Anedi
Avatar billede ebea Ekspert
01. juli 2016 - 11:34 #10
Jeg har opdateret den uploadede fil, en gang mere, så det måske (håber jeg) gør det nemmere for dig at forstå eksemplerne
Avatar billede M_M Mester
01. juli 2016 - 16:36 #11
@Ebea: Tak for Excel-ark, det virker rigtigt fint:-) Må jeg spørge, hvordan det kan være, at man ikke kan lave tilsvarende med en SUM.HVISER? Jeg tænker, at det nok er fordi, at det er besværligt (om muligt) at få wildcard-søgning til at fungere med en SUM.HVISER, mens det fungerer nemmere i SUMPRODUCT. Årsagen til, at jeg oprindeligt har fokuseret på SUMHVISER er, at jeg har læst, at den er markant mere effektiv/hurtig (og jeg har ofte 10.000+ linjer). Men det vigtigste er selvf. at det virker, og derfor kan jeg naturligvis sagtens bruge SUMPRODUCT-formlen og leve med lidt ventetid:-)

@Anedi: Tak, men
=SUM(hvis((C2:C10)="Grøn";hvis(venstre(A2:A10;3)="667";B2:B10;"");""))
virker ikke - den overser kriteriet Grøn. Og da Ebea har lavet et godt svar med SUMPRODUCT-formlen før du nævnte den går min markering af løsningen denne vej:-)
Avatar billede ebea Ekspert
01. juli 2016 - 17:29 #12
Man kan godt lave dit lille eksempel (oprindelige) med en SUM.HVISER - men problemet er hvis du udbygger formlen med andre funktioner. Der kan du løbe ind i kriterier som en SUM.HVIS funktion ikke kan håndtere, men hvor SUMPRODUCT formler er meget mere fleksible.
Og da jeg ikke vidste hvad du havde i tankerne, så blev valget en Sumprodukt løsning.
Og kan du bruge løsningen, så husk at lukke spørgsmålet ;-)