Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 10:53 Der er 27 kommentarer

Din mening om One.com seneste tiltag

Hejsa.
Jeg har lige erfaret, via one.com?s online support, at de er ved at udrulle et nyt setup, og hvor PHPmailer() ikke længere vil fungere.
One.com vil ikke informere kunderne om de mulige problemer, når kunden flyttes til det nye setup. Deres forslag er, at jeg ?bare? kan omskrive min mailscripts til PHP mail(). De oplyser også, at de på et tidspunkt igen vil understøtte PHPmailer(). De har ingen forklaring på, hvorfor PHPmailer() ikke understøttes i det nye setup.
Jeg finder det kritisabelt, at de ikke vil varsle kunderne om disse ændringer, så man i god tid kan tage sine forholdsregler. Fx flytte til andet webhotel eller omskrive til PHP mail().
Hvad mener I om det, og har I mon en forklaring på, hvorfor PHPmailer() ikke skal understøttes ?
Avatar billede Slater Ekspert
06. juni 2016 - 11:02 #1
Jeg forstår ikke helt. PHPMailer er ikke en funktion, det er et tredjeparts library man kan installere og benytte i PHP, helt uafhængigt af resten af PHP.
Den eneste måde at fjerne understøttelsen af PHPMailer er hvis det library kræver en version eller extension til PHP, som ikke er til stede, men så vidt jeg ved kræver det ikke noget ud over en almindelig installation.

Hvordan får du at vide, at det ikke understøttes? Er der en fejlmeddelelse?
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 11:30 #2
Jeg har udviklet et bookingsystem, som er installeret på forskellige webhoteller, herunder one.com.
En ny kunde, som benytter One.com, får installeret systemet her i weekenden. Jeg tester efterfølgende og får timeouts, når jeg sender mail fra bookingsystemet.

Jeg har så lavet et lille test program, hvor jeg gør brug af PHPmailer(), og har installeret det på det nye webhotel og på et "eksisterende" webhotel. Altså 100% ens program, og samme PHP version på serverne. Det virker på det eksisterende men ikke på det nye.
Jeg var i går i kontakt med den engelske support og i dag med den danske support. De oplyser samstemmende, at nye kunder kommer på det nye setup, mens de gamle snarest kommer over. De oplyser begge, at PHPmailer() ikke fungerer med det nye setup, og de har ingen tidshorisont om, hvornår det virker igen.
Jeg skal dog nævne, at hvis jeg ikke sender gennem deres SMTP (mailout.one.com), så virker det. Men det giver så nogle helt andre udfordringer med spamfiltre.
Avatar billede Slater Ekspert
06. juni 2016 - 11:47 #3
Så de lukker for deres SMTP-server?

Du er sikker på, den ikke bare får nye loginoplysninger eller en anden port, ikke?

Hvis de virkelig har lukket for SMTP-serveren eller forbindelser til den fra kode, så er det da en fuldstændig utilgivelig ting for en webhost at gøre, især uden masser af advarsler lang tid før. Noget der ville få mig til at skifte væk på stedet, og samtidig give dem en elendig anmeldelse på Trustpilot.
- Men nu kender jeg ikke til sagen, og ved ikke om det er tilfældet.

Har du et link hvor de beskriver det?
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 11:52 #4
One.com gør ikke brug af autorisation via mailout.one.com.

Det "lugter" nok at, at de i virkeligheden lukker for brug af SMTP-serveren.
Jeg har gemt hele support-tråden. Den lægger jeg lige op.....
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 11:54 #5
Christian K. : Hej, mit navn er Christian K.. Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Dig: Hejsa. Jeg har udviklet et bookingsystem, og hvor jeg har 8 kunder, der bliver hostet hos jer. Jeg får timeout, når jeg sender mails fra domænet lejrcenterklitten.dk. Jeg sender gennem ?mailout.one.com? og jeg benytter PHPmailer() til mine script. Jeg har fejlsøgt og i den forbindelse lavet et simplet mailprogram, som jeg har testet på 2 af jeres sites. Virker: http://www.giberhytten.dk/booking/mailTest.php Virker ikke: http://www.lejrcenterklitten.dk/booking/dokkedal/mailTest.php Programmerne er helt ens. Jeg var i kontakt med jeres engelske support søndag, som oplyste, at der i øjeblikket er nogle problemer. Jeg blev ikke klogere på, hvad løsningen er, eller hvornår det er løst. Hjælp?:)
Christian K. : Hej!
Christian K. : Jeg kigger på sagen.
Christian K. : Et øjeblik
Christian K. : Okay.
Christian K. : Så er jeg tilbage.
Christian K. : Det er fordi at du er på vores nye setup, på den som ikke virker. Du skal bruge PHP mail i stedet for phpmailer scriptet.
Dig: Øhh, det er et ret omfattende system, som kører på mange forskellige webhoteller. Jeg kan ikke bare ændre til mail(). Skal det forstås sådan, at PHPmailer() ikke kommer til at fungere med jeres nye setup? Og hvad med de kunder hos jer, som bruger PHPmailer(), skal de forvente, at det ikke vil virke fremadrettet? Og en sidste ting.... Ved du hvorfor I ikke vil understøtte PHPmailer()?
Dig: Og lige 1 ting mere. PHPmailer() fungerer i øvrigt fint på jeres nye setup, hvis jeg ikke sender gennem SMTP.
Christian K. : Det var en masse spørgsmål, hæng på i mens jeg hører teknikerne.
Christian K. : 1) PHPmailer kommer til at virke med vores nye setup, vi har dog ingen dato på det endnu
2) De skal skifte nu, og kan skifte tilbage når det kommer til at virke
3) Jeg ved faktisk ikke hvorfor, og teknikerne ved det heller ikke. Det er hos udviklerne det svar ligger, og det er svært at få fat på her på så kort varsel.
4) Okay, godt. Så kan det måske være en løsning her og nu.
Dig: Svaret i punkt 2 forstår jeg desværre ikke. Kan du uddybe?
Christian K. : Gerne. De skal skifte til php mail nu, indtil vi får det til at virke på det nye setup
Dig: Det er jo ikke bare at skifte til mail(), når systemet er så omfattende. Hvornår sker skiftet til det nye setup, og informerer I kunderne om de udfordringer, der kan være med et nye setup?
Christian K. : Nej det er klart, jeg forstår godt frustrationen. Det sker så hurtigt som muligt.
Dig: Men informerer I kunderne om ændringen og de mulige problemer?
Christian K. : Det gør vi ikke nej
Dig: Tak for svarene. Jeg er lidt "rystet" over jeres tiltag uden at informere kunderne. PHPmailer() er et af de meste udbredte PHP mail scripts. Der må være mange, der får pludselige problemer. Jeg kan i det mindste nå at orientere mine kunder om de snarlige problemer.
Christian K. : Det er desværre ikke mig som bestemmer det. Og det var så lidt. Hvis du skriver på service@one.com, vil din feedback blive besvaret inden for 24 timer.
Dig: Det var heller ikke et "angreb" på dig ;) Jeg sender en hilsen til jeres service-mail. Du ønskes en god dag.
Avatar billede Slater Ekspert
06. juni 2016 - 12:41 #6
Det lyder da fuldstændig godnat. Jeg kan kun håbe at den supporter har misforstået hvad teknikerne fortalte ham, eftersom han tydeligvis ikke selv er tekniker.

At fjerne en kerneservice, som mange websites afhænger af, og endda uden at fortælle kunderne det eller kunne sige hvornår det kommer tilbage, det er på ingen måde en professionel webhost værdigt.

Ikke kun er den indbyggede mail() funktion i PHP elendig, men naturligvis kan man da ikke forvente at kunderne skriver store systemer om til at bruge noget andet. For slet ikke at tale om, at mange kunder måske bare bruger en Wordpress-installation med nogle plugins eller lignende, og slet ikke er i stand til at skrive den kode om.

Nej, med mindre vi eller Christian K. misforstår noget helt, så ville jeg aldrig røre One.com med en ildtang efter sådan en omgang.
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. juni 2016 - 13:20 #7
Det lyder nu mere af alt som at du bliver overflyttet til en ny server, hvor en firewall eller lign. blokkerer for den nuværende port til SMTP. Prøv portene 25, 465, 587.

Men slå debug til i phpmailer og find ud af, præcis hvor den går i stå. Nogle gange virker det ikke ved brug af tls/ssl, så hvis det kun er localhost og en kort periode, kan du overveje, om det ikke er værd at slå ssl fra midlertidigt, mod at e-mails så når frem.
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 13:47 #8
Hejsa. Debug har jeg haft slået til, men scriptet får timeout eller rettere..... efter submit, så er der meget lang svartid, og siden forbliver blank.

Jeg kan lige prøve det med portene i aften, men det vil godt nok overraske mig, hvis problemet findes her. Så er der 2 supporter, der ikke aner, hvad der foregår.

Under alle omstændigheder er det, efter min opfattelse, kritisabelt af One.com, at de indfører ændringer, der er kritiske for kunderne og helt uden at informere/varsle. Også hvis det "blot" skulle være et port nr., der skal ændres.
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. juni 2016 - 14:06 #9
Min erfaring med one.com's support er ikke ligefrem positiv. Det virker i mine øjne mest som en håndfuld studerende, der blot sidder og skriver lidt volapyk retur. Derfor er min antagelse, at der kan være mange ting, du selv kan gøre, fremfor blot at "give op".

Først og fremmest skal du dog have udtrukket en komplet log fra phpmailer, så vi har noget at arbejde med:

$mail = new PHPMailer(true);  // true = exceptions
    $mail->IsSMTP();
    try{
          $mail->Host      = "smtp.domain.dk";  // SMTP server
          $mail->Port      = 465;                    // SMTP port
          $mail->Username  = "username@yourdomain.com";
          $mail->Password  = "password";
          $mail->SMTPDebug  = 1;      // 1 = full, 0 = disable
          $mail->SMTPAuth  = true;    // enable SMTP authentication
          $mail->SMTPSecure = "ssl";

          $mail->SetFrom("email@domain.dk", "Your name");
          $mail->AddAddress("target@mail.dk");
          $mail->Subject    = "Ny email";
          $mail->MsgHTML($body);

          $mail->Send();
    }
    catch (phpmailerException $e) {
        echo $e->errorMessage();  //Pretty error messages from PHPMailer
    }
    catch (Exception $e) {
          echo $e->getMessage();  //Boring error messages from anything else!
    }
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. juni 2016 - 14:07 #10
Og tilføj dette aller øverst:

<?php
error_reporting(E_ALL);
ini_set('display_errors', true);
?>
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 15:52 #11
#9 Tak for bidraget. Kan se, at koden minder meget om min kode, men der en nogen forskelle. Prøver at lege med det senere i aften og vender tilbage.
Avatar billede htx98i17 Professor
06. juni 2016 - 16:27 #12
Meget spændende tråd.

Det dur simpelthen ikke, at man ikke har adgang til en smtp-server fra sin web.
Deres hurtige skift og mangel på advarsel/information er kritisabel.

Det bliver spændende hvad dette ender ud med, jeg følger med.
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 17:19 #13
Så har jeg tilpasset scriptet jf. ovennævnte programkode:

<?php
error_reporting(E_ALL);
ini_set('display_errors', true);

require_once('PHPmailer/class.phpmailer.php');
require_once('PHPmailer/class.smtp.php');

header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');  // charset=iso-8859-1
echo '<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da" lang="da">
<head><title>TEST</title>
</head><body>';

    echo "
    <form action='".$_SERVER['PHP_SELF']."' method='post'>
    <input type='hidden' name='mySubmit' value='' />
    Afsender email:<br />
    <input value='test@lejrcenterklitten.dk' size='50' type='text' name='afsenderMail' /><br /><br />
    Afsender navn:<br />
    <input value='Lejrcenter Klitten' size='50' type='text' name='afsenderNavn' /><br /><br />
    Afsender SMTP-server:<br />
    <input value='mailout.one.com' size='50' type='text' name='smtp' /><br /><br />
    SMTP PORT nr.:<br />
    <input value='465' size='50' type='text' name='port' /><br /><br />
    Modtager email:<br />
    <input value='' size='50' type='text' name='modtager' /><br /><br />
    <button name='mySubmit' value='1' type='submit'>Send mail</button>
    </form>";

if(isset($_POST['mySubmit']))
{
    $mail = new PHPMailer();
    $mail->CharSet = "UTF-8";
    try{
        $mail->IsSMTP();     // telling the class to use SMTP
        $mail->SMTPDebug = 2;  // 0=ingen info, 2=mere info
        $mail->Host        = $_POST['smtp'];
        $mail->Port      = $_POST['port'];                    // SMTP port
        $mail->Username  = "test@lejrcenterklitten.dk";
        $mail->Password  = "Fdf_2016";
        $mail->SMTPAuth  = true;    // enable SMTP authentication
        $mail->SMTPSecure = "ssl";

        $mail->setFrom($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
        $mail->addReplyTo($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
        $mail->msgHTML('<b>TESTMAIL</b><br>Dette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server');
        $mail->AltBody         = 'TESTMAILDette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server';
        $mail->Subject         = 'Testmail';
        $mail->AddAddress($_POST['modtager']);
        $mail->Send();
    }
    catch (phpmailerException $e) {
        echo $e->errorMessage();  //Pretty error messages from PHPMailer
    }
    catch (Exception $e) {
          echo $e->getMessage();  //Boring error messages from anything else!
    }

echo "</body></html>";
Avatar billede nemlig Professor
06. juni 2016 - 17:22 #14
Scriptet ligger her:
http://www.lejrcenterklitten.dk/booking/dokkedal/mailTest.php

Jeg har dog ændret passwordet, så det ikke vises offentligt.

Efter at jeg har nedgraderet PHPmailer classen til en tidligere version, så får jeg nu en fejlmeddelse.
Avatar billede moddi100 Seniormester
08. juni 2016 - 18:00 #15
Sættes

$mail->SMTPDebug = 1;

Får du også hele loggen - dvs. kommunikationen med mailserveren. Jeg kan dog godt se, at det ikke hjælper at skifte port. Jeg vil endda gå så langt som at antage, at det ikke har noget med SSL at gøre. Jeg tror nemlig aldrig den når til forhandlingen herom. Men sæt ovenstående variabel til 1 fremfor 2, som du ellers gør.
Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 18:56 #16
Hermed sat til 1.
Jeg har også lavet lidt mere, hvor det er muligt at deaktivere SMTP og Autorisation.
Det går fint med at sende uden om SMTP, men det giver vist anledning til andre udfordringer.

Må jeg stille et par spørgsmål:
1. Hvordan skriver du her på Eksperten i et vindue, som du gør i #15. Jeg har prøvet det før - men husker det ikke og kan heller ikke finde det. Burde det ikke stå i vejledningen herunder, hvor der vises koder for fed tekst mm.
2. I dit forslag til kode, bruger du denne kode:

" try { }"

Hvad gør den?

Jeg sender i øvrigt senere i aften en mail til one.com's service-mail og spørger til om det har sin rigtighed, at de fjerner muligheden for brug af SMTP-server og uden at informere kunderne? De garanterer svar indenfor 24 timer. Svaret bringer jeg her.
Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 18:58 #17
Hov. Spørgsmål 1 har jeg nu svaret på. Jeg mente at kunne huske det og prøvede det i #16, men jeg troede ikke, at det virkede, da det ikke vises i Preview ;)
Avatar billede moddi100 Seniormester
08. juni 2016 - 19:09 #18
Ændre din kode, så den bliver som følgende kodeudsnit herunder. Try-catch strukturen udføres udfra følgende programlogik:
"Prøv dette (try), hvis det fejler, så håndter fejlen (catch)"

Bemærk at dette kræver, at der laves exceptions og ikke standard PHP fejl. Dette gøres i PHPMailer, ved at oprette den med parameteren true
if(isset($_POST['mySubmit']))
{
  $anvend_exceptions = true;
    $mail = new PHPMailer($anvend_exceptions);
    $mail->CharSet = "UTF-8";
    try{
        $mail->IsSMTP();
        $mail->SMTPDebug = 1;  // BEMÆRK ÆNDRING
        $mail->Host        = $_POST['smtp'];
        $mail->Port      = $_POST['port'];      // PRØV PORT 25
        $mail->Username  = "test@lejrcenterklitten.dk";
        $mail->Password  = "Fdf_2016";
        $mail->SMTPAuth  = false; // BEMÆRK DEAKTIVERING HER
        $mail->SMTPSecure = ""; // BEMÆRK DEAKTIVERING HER

        $mail->setFrom($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
        $mail->addReplyTo($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
        $mail->msgHTML('<b>TESTMAIL</b><br>Dette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server');
        $mail->AltBody        = 'TESTMAILDette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server';
        $mail->Subject        = 'Testmail';
        $mail->AddAddress($_POST['modtager']);
        $mail->Send();
    }
    catch (phpmailerException $e) {
        echo $e->errorMessage();  //Pretty error messages from PHPMailer
    }
    catch (Exception $e) {
          echo $e->getMessage();  //Boring error messages from anything else!
    }

Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 19:26 #19
Spændende... :)
Hermed lagt på serveren. (PS. Jeg havde i den seneste kode ændret debug til 1.
Port nr. kan ændres i input-feltet, men jeg har sat den til default 25.

På den anden installation har jeg lagt samme script. Her virker det med port 25 og deaktiveret autorisation.
Der benyttes samme version af PHPmailer.
Avatar billede moddi100 Seniormester
08. juni 2016 - 20:00 #20
Det undrer mig nu stadigvæk at vi ikke ser selve DEBUG-outputtet fra phpmailer, men hvorom alting er, så bliver det nok svært at ændre mere. Er SSL/TLS slået fra jf ovenstående kode?
Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 20:14 #21
Du får lige den præcise kode herunder. Jeg har nok ikke gjort det korrekt med SMTPsecure.

<?php
error_reporting(E_ALL);
ini_set('display_errors', true);

require_once('PHPmailer/class.phpmailer.php');
require_once('PHPmailer/class.smtp.php');

header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');  // charset=iso-8859-1
echo '<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da" lang="da">
<head><title>TEST</title>
</head><body>';

    echo "
    <form action='".$_SERVER['PHP_SELF']."' method='post'>
    <input type='hidden' name='mySubmit' value='' />
    Afsender email:<br />
    <input value='test@lejrcenterklitten.dk' size='50' type='text' name='afsenderMail' /><br /><br />
    Afsender navn:<br />
    <input value='Lejrcenter Klitten' size='50' type='text' name='afsenderNavn' /><br /><br />
    Afsender SMTP-server:<br />
    <input value='mailout.one.com' size='50' type='text' name='smtp' /><br /><br />
    SMTP PORT nr.:<br />
    <input value='25' size='50' type='text' name='port' /><br /><br />
    Modtager email:<br />
    <input value='' size='50' type='text' name='modtager' /><br /><br />
    Deaktiver SMTP: <br />
    <input type='checkbox' value='1' name='smtp_check'><br /><br />
    Deaktiver SMTP-Auth: <br />
    <input type='checkbox' value='1' name='auth_check'><br /><br />
    <button name='mySubmit' value='1' type='submit'>Send mail</button>

    </form>";

if(isset($_POST['mySubmit']))
{
    $anvend_exceptions = true;
    $mail = new PHPMailer($anvend_exceptions);
    $mail->CharSet = "UTF-8";
    try{
        if(!isset($_POST['smtp_check'])) {
            $mail->IsSMTP();
            $mail->SMTPDebug = 1;  // BEMÆRK ÆNDRING
            $mail->Host        = $_POST['smtp'];
            $mail->Port      = $_POST['port'];      // PRØV PORT 25
            $mail->Username  = "test@lejrcenterklitten.dk";
            $mail->Password  = "Landslejr2016";
            if(!isset($_POST['auth_check'])) {
                $mail->SMTPAuth  = false; // BEMÆRK DEAKTIVERING HER
                $mail->SMTPSecure = ""; // BEMÆRK DEAKTIVERING HER
            }
            $mail->setFrom($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
            $mail->addReplyTo($_POST['afsenderMail'], $_POST['afsenderNavn']);
            $mail->msgHTML('<b>TESTMAIL</b><br>Dette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server');
            $mail->AltBody        = 'TESTMAILDette er en test mail sendt fra webhotellet via SMTP-Server';
            $mail->Subject        = 'Testmail';
            $mail->AddAddress($_POST['modtager']);
            $mail->Send();
        }
    catch (phpmailerException $e) {
        echo $e->errorMessage();  //Pretty error messages from PHPMailer
    }
    catch (Exception $e) {
          echo $e->getMessage();  //Boring error messages from anything else!
    }

echo "</body></html>";
Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 20:15 #22
Arghh - glemte at fjerne password. Hermed ændret.
Avatar billede moddi100 Seniormester
08. juni 2016 - 20:26 #23
Prøv blot at fjern if-sætningen:
            if(!isset($_POST['auth_check'])) {

Jeg må tilstå, at jeg begynder at tro, at der ikke rigtig er nogen løsning, og at One.com har indsat en firewall lignende løsning.
Avatar billede nemlig Professor
08. juni 2016 - 20:42 #24
Hermed gjort. Kan godt se, at min if-sætning ikke længere giver mening.

Jeg tror, at de ikke længere tillader brug af SMTP-serveren på deres nye setup.

Jeg kan bare ikke få ind i mit lille hoved, at de ikke vil varsle kunderne om det, så man kan nå at tage action. Hvad hulen kan de ellers finde på af "narrestreger".

Jeg er lige nu ved at skrive til dem.
Jeg lægger deres svar op her, når det foreligger.
Avatar billede nemlig Professor
12. juni 2016 - 16:13 #25
Her er mailen til One.com, som jeg sendte onsdag aften. Jeg fik en auto-bekræftelse med info, om at de prøver at svare indenfor 24 timer. Nu er det gået 88 timer...
Svaret bringes her, når det foreligger.

Kære One.com.

Jeg har udviklet et bookingsystem, som bl.a. sender en række mails. Jeg benytter den udbredte mail-class, PHPmailer(). 8 af mine kunder bliver hostet hos One.com, og så længe mailene sendes gennem jeres SMTP-server ?mailout.one.com? oplever vi stort set ingen problemer.
Jeg installerede bookingsystemet til en ny kunde i weekenden (lejrcenterklitten.dk), men den efterfølgende test, viste at mails ikke kunne sendes. Vi oplevede timeouts.
Jeg var i kontakt med jeres engelske support i søndags og i mandags igen med den danske support.

Begge deres konklusioner var, at PHPmailer() ikke virker på jeres nye ?setup?, og jeg blev opfordret til at ændre til PHP mail(). Jeg svarede, at systemet er ret omfattende, og at det er en større opgave at ændre.
Supporten oplyste også, at de eksisterende kunder, snarest vil blive flyttet over til det nye ?setup?, hvorefter deres systemer også vil fejle, hvis ikke ?mail-motoren? ændres til PHP mail().
Endvidere blev det oplyst, at One.com IKKE informerer kunderne om disse mulige problemer ved skifte til det nye ?setup?. Heller ikke noget om, hvornår skiftet sker.

Jeg er noget rystet over, dels at I ikke, i en periode, vil understøtte PHPmailer(), og dels ikke vil informere kunderne om det.
Supporteren opfordrede mig til at skrive til service@one.com.
Jeg har vedhæftet tråden med den danske supporter.

Efterfølgende har jeg beskrevet problemstillingen i et forum for it-nørder. Tilbagemeldingerne går på, at supporterne må tage fejl. Der må være en løsning.
Vi har i øvrigt leget med forskellige setups med PHPmailer(), og noget tyder på, at det måske ikke er PHPmailer(), der ikke understøttes, men muligheden for at sende gennem jeres SMTP-server. PHPmailer() virker nemlig, hvis der ikke sendes gennem SMTP-serveren.
Men det giver helt andre problemer ? særligt i forhold til at mailene i langt højere grad lander i modtagernes spamfiltre. (Brugen af jeres SMTP-server er i øvrigt jeres egne teknikeres anbefaling for at minimere mails der havner i spamfiltre).

Derfor skriver jeg nu til jer og håber på et svar, så ingen kommer i klemme.

1.    Hvad er det helt præcist I ikke længere understøtter i jeres nye setup (der er forvirring, om det er PHPmailer(), eller om det fx er afsendelse gennem jeres SMTP-server).
2.    Er det korrekt at eksisterende kunder, der i dag har et velfungerende mailsystem, ikke informeres om de problemer der kan opstå, når der skiftes til det nye ?setup??
3.    Er der en tidsplan for, hvornår eksisterende kunder flyttes til det nye ?setup? eller er det bare ?snart??

Med venlig hilsen
Jørn Johansen
Avatar billede nemlig Professor
16. juni 2016 - 18:57 #26
Hejsa.
One.com svarede i går, og vi har haft en dialog frem og tilbage.
Konklusionen er, at One.com, i deres nye setup, ikke understøtter afsendelse af mails via deres SMTP-server, og at de ikke informerer kunderne om dette, da det er meget få, der i forvejen sender gennem SMTP-serveren.
De er rimelig ydmyge, men det ændrer ikke på min undren over, at de ikke kan løse det, og jeg finder det dybt kritisabelt. Hvis I vil se tråden, med spørgsmål og svar, så er den her. Jeg vil ikke længere anbefale one.com.

https://www.one.com/support.do?code=xTwDAoHVpTMUGNJl#message5
Avatar billede Slater Ekspert
16. juni 2016 - 20:05 #27
Nej, det vil jeg godt nok heller ikke.

Det kan godt være, det er relativt få der bruger en mailserver, men den er absolut kritisk for mange af dem, der gør.

F.eks. har jeg da lavet adskillige sider for virksomheder, hvor kontaktformularen på siden benytter den lokale SMTP-server til at sende ejeren en e-mail. Hvis den pludselig ikke virker, kan det koste dem kunder for mange penge.