Avatar billede petersen7913 Forsker
02. juni 2016 - 14:11 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor læses mit link ind på en underlig måde?

Jeg har en tabel hvor en af felterne er et link til en fil.

Når jeg ser feltet ser det sådan ud:
A:\<folder1>\<folder2>\<folder2>\<filnavn>

Når jeg læser feltet ind med et recordset ser det sådan ud:
A:\<folder1>\<folder2>\<folder2>\<filnavn>#A:\<folder1>\<folder2>\<folder2>\<filnavn>#

Altså teksten er gentaget og markeret med # rundt om.
Hvorfor????
Jeg skal kunne splitte feltet op i Path og File, så jeg kan kopiere filen over til en anden folder og jeg kan manipulere med tekststreneg efter behov.

Men jeg vil gerne vide om et link altid ser ud på den måde eller om der er noget andet der er gået galt.
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2016 - 14:51 #1
I'm guessing that you are using the Hyperlink data type.

http://allenbrowne.com/casu-09.html
Avatar billede petersen7913 Forsker
02. juni 2016 - 15:16 #2
Ja det passer meget godt med hyperlink :)

Lige nu HAR jeg lavet noget streng manipulation, så jeg kan styre filer fra f.eks. A:\...
Jeg udvikler på et andet drev Z:\....

Det ser ud til:
Hvis jeg højreklikker på link feltet og vælger en fil i det vindue jeg får op, (en meget besærlig måde når 300 + links skal lægges ind) så får jeg et hyperlink
Hvis jeg kopierer linket ind ved at kopiere et link et andet sted fra bliver det ikke til et hyperlink

Så hvordan kan jeg sikre mig, så brugerne kan lægge link ind på både den ene og den anden måde? Og på et tidspunkt finder nogle nok også en 3. måde at gøre det på ;)

Gode forslag og links modtages :)
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2016 - 15:58 #3
... (en meget besærlig måde når 300 + links skal lægges ind) :-)

I would choose to use a text data type which just contains the path/file name.

Then you can use
application.FollowHyperlink "path\filename goes here"

if you want to open it. IE no need to use hyperlink data type.
Avatar billede petersen7913 Forsker
02. juni 2016 - 16:11 #4
Betyder det at tabelfeltet ikke skal være Link men tekst?
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2016 - 16:32 #5
Yes that what I'm suggesting, but that's up to you in the end.

Dont seem to recall when I have ever had the need for hyperlink data type ....
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. juni 2016 - 07:55 #6
OK, jeg prøver :) Mit hoved var ved at være lidt brugt i går eftermidags - og dermed lidt langsom :(
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. juni 2016 - 08:35 #7
Jeg har ændret feltet fra Link til Lang tekst. I formularen har jeg sat 'ErLink' til Ja og 'Vis som link' til 'Hvis link'.

Den eneste forskel er, at link nu er pæne at se på ;)

Når jeg læser dem ind i mit recordset har jeg stadig # drysset rundt. Så det se ikke ud til at ændre på hvordan jeg skal strippe Path væk for at kunne kopiere over til en ny folder (ny Path). Så konklusionen må være, at ja, sådan opfører link sig ;)
Avatar billede terry Ekspert
06. juni 2016 - 17:32 #8
Not sure I understand
"Når jeg læser dem ind i mit recordset har jeg stadig # drysset rundt"

But I'm guessing that its because the fields were originally hyperlinks and now that its converted to text the hyperlink information still exists.

Obviously you'd need to remove any hyperlink info on existing records, but any new should not contain that info. Otherwise there is something wrong
Avatar billede petersen7913 Forsker
08. juni 2016 - 10:03 #9
Terry: but any new should not contain that info.
Men hyperlink info kommer jo når brugerne bruger de indbyggede værktøjer på de opretter link.

Jeg kan selvfølgelig lægge kode ind, så hyperlink 'strippes' når de lægges ind. Men uanset hyperlink eller ej skal jeg splitte et link op i sti og filnavn når den skal kopieres over i en anden mappe.

Terry: Otherwise there is something wrong
Tja .... alt det 'smarte' vi tilbydes er nogen gang oversmart ;)
Avatar billede terry Ekspert
08. juni 2016 - 14:43 #10
"Men hyperlink info kommer jo når brugerne bruger de indbyggede værktøjer på de opretter link."

Very likely, but I'm not sure how they are doing it...

Normally, if I want to for example, have a database containing path/filenames then I'd use the something like https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff196794.aspx
to browse to the file and then save the path/filename into the table.
Avatar billede petersen7913 Forsker
08. juni 2016 - 14:58 #11
Tak for dine forslag og din hjælp. Uanset hvad, så skal der (bare) lægges en del kode ind for at styre link - hyper eller ej ;)

Så jeg nørder videre og krydser fingre for at jeg har styr på livrem, seler OG får mine brugere til at holde bukserne oppe med hænderne LOL
Avatar billede terry Ekspert
08. juni 2016 - 15:23 #12
Yes some code is necessary but once its working then you'll have far less problems with it.
Avatar billede petersen7913 Forsker
08. juni 2016 - 15:32 #13
Jeps + at jeg bliver klogere ;)
Avatar billede petersen7913 Forsker
20. juni 2016 - 11:30 #14
Lidt info til andre som læser dette spørgsmål ;)

Nogle af de her link er lagt ind som A:\xxx\yyy osv mens andre er lagt ind som ..\xxx\yyy osv.

De link, der ligger som ..\xxx giver problemer .....

Så - hvis man vælger Rediger link og starter! med at vælge top folderen A:\ i panelet helt til venstre får man A:\ osv med i stien og så kan man arbejde videre.

Hvis man 'bare' klikker på folderen i vinduet midt i, evt. de små folder-ikoner foroven-højre bliver man indenfor samme top folder, dvs. stien angives som ..\xxx osv.

Det er måske lidt kryptisk at læse, men hvis man sidder med et link og lukker det op tror jeg det er mere forståeligt :)