Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. maj 2016 - 10:00 Der er 9 kommentarer

tjek om en bruger findes før han kan oprette sig som bruger

hej eksperter :D
jeg er ved at lave en side hvor en bruger kan oprette sig og jeg vil gerne tjekke om brugernavn og email findes i forevejen, for hvis ja så skal han finde en ny mail eller nyt brugernavn.
men jeg kan ikke helt få det til at virke.

jeg bruger salt og hash i mine kode, det har jeg hørt skulle have noget at sige.
Felter i database virker fint jeg kan sagtens oprette mig også når ejg bruger det samme brugernavn og email som en anden allerrede har og det duer jo ikke.

og hvis i vil være rar ikke at komme med en alt for kryptisk forklaring for jeg er nybegynder i asp.net, så vil jeg være glad.

min kode i codebehind på den side hvor brugeren kan oprette sig.

    protected void btnOpret_Click(object sender, EventArgs e)
    {

        //tjek om email og brugernavn findes
        DataTable dt_FindesBruger = objBruger.tjekBruger(txtEmail.Text, txtBrugernavn.Text);
        if (dt_FindesBruger.Rows.Count > 0)
        {
            if (!string.IsNullOrEmpty(txtBrugernavn.Text) || !string.IsNullOrEmpty(txtkode.Text))
            {
                //Her skrives kode til kryptering af adgangskode...
                krypteringFac objKryptering = new krypteringFac();
                string salt = objKryptering.GetRandomSalt();
                string HashedPassword = objKryptering.HashKode(txtkode.Text, salt);

                //Gem så brugerne sammen med krypteringen af koden både salt og selve adgangskoden som bliver hashet
                objBruger.OpretBruger(txtBrugernavn.Text, HashedPassword, txtEmail.Text, salt);

                Response.AddHeader("REFRESH", "2;URL=" + Request.RawUrl);
            }
            else
            {
                litBruger.Text = "<h4>indtast brugernavn og adgangskode</h4>";
            }
            litBruger.Text = "<p>Brugernavn er nu oprettet</p>";
        }
        else
        {
            litBruger.Text += "<p>Brugernavn eller adgangskode er allerede i brug, vælg venligst et andet</p>";

        }

Mine metoder jeg bruger.
public DataTable tjekBruger(string Email, string brugernavn)
    {
        cmd = new SqlCommand("SELECT fldBrugernavn, fldEmail FROM tblBruger WHERE fldBrugernavn=@brugernavn OR fldEmail=@email");
        cmd.Parameters.AddWithValue("@email", Email);
        cmd.Parameters.AddWithValue("@brugernavn", brugernavn);
        return DA.GetData(cmd);
    }

og

    public void OpretBruger(string _brugernavn, string _adgangskode, string _email, string _salt)
    {
        cmd = new SqlCommand("INSERT INTO tblBruger(fldBrugernavn, fldAdgangskode, fldEmail, fldSalt) VALUES(@brugernavn, @adgangskode, @Email, @salt)");
        cmd.Parameters.AddWithValue("@brugernavn", _brugernavn);
        cmd.Parameters.AddWithValue("@adgangskode", _adgangskode);
        cmd.Parameters.AddWithValue("@email", _email);
        cmd.Parameters.AddWithValue("@salt", _salt);
        DA.ModifyData(cmd);
    }
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2016 - 11:07 #1
put brugernavnet i en variabel A

select brugernavn from brugere where brugernavn = A

hvis dette er sandt, findes variablen A som brugernavn, ellers gør den ikke

if not true, gå til login
else goto OPRET bruger
Avatar billede sonalias Seniormester
13. maj 2016 - 20:03 #2
Skal det laves korrekt så skal du også have lavet uniqueness constraint på username og e-mail i din DB
Avatar billede mikkel251 Seniormester
16. maj 2016 - 11:05 #3
hvad er uniqueness constraint og jeg vil lige prøve det med at putte brugernavnet i en variabel og se om jeg kan få det til at virke :D
Avatar billede sonalias Seniormester
17. maj 2016 - 08:08 #4
Søg på Google, men det betyder at der kun kan være en række i din database med navnet x
Avatar billede mikkel251 Seniormester
21. maj 2016 - 16:39 #5
jeg fik brygget den her sammen og den ser ud til at virke, tak for hjælpen  til jer alle sammen
Avatar billede mikkel251 Seniormester
21. maj 2016 - 16:39 #6
protected void btnOpret_Click(object sender, EventArgs e)
    {

        //tjek om email og brugernavn findes, hvis det gør så giv brugeren en besked på at prøve en ny email eller et nyt brugernavn.
        DataTable dr_FindesBruger = objBruger.tjekOmBrugerFindes(txtBrugernavn.Text, txtEmail.Text);
        if (dr_FindesBruger.Rows.Count > 0)
        {
            litBruger.Text += "<p>Brugernavn eller adgangskode er allerede i brug, vælg venligst et andet</p>";
        }
        else
        {
            if (!string.IsNullOrEmpty(txtBrugernavn.Text) && !string.IsNullOrEmpty(txtkode.Text))
            {
                //Her skrives kode til kryptering af adgangskode...
                krypteringFac objKryptering = new krypteringFac();
                string salt = objKryptering.GetRandomSalt();
                string HashedPassword = objKryptering.HashKode(txtkode.Text, salt);

                //Gem så brugerne sammen med krypteringen af koden både salt og selve adgangskoden som bliver hashet
                objBruger.OpretBruger(txtBrugernavn.Text, HashedPassword, txtEmail.Text, salt);

                Response.AddHeader("REFRESH", "2;URL=" + Request.RawUrl);
            }
            else
            {
                litBruger.Text = "<h4>Indtast både brugernavn og adgangskode</h4>";
            }
            litBruger.Text = "<p>Brugernavn er nu oprettet</p>";

        }
Avatar billede mikkel251 Seniormester
21. maj 2016 - 16:40 #7
jeg ved ikke lige hvordan og hvorledes med point men det tænker jeg i ved mere til end mig
Avatar billede sonalias Seniormester
22. maj 2016 - 15:04 #8
Bare giv sidwave, mine kommentarer var bare bonus
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. maj 2016 - 19:04 #9
jeg skulle give dig en kommentar så du kan få point så her er den :D