Avatar billede mortenwidding Nybegynder
27. april 2016 - 21:36 Der er 6 kommentarer

Maks(Hvis) formel

Hej alle,

Jeg sidder og arbejder med et regneark på mit arbejde, hvor jeg bla. skal finde maksværdi inden for et givent datointerval, jeg prøvede med følgende funktion

=Maks(Hvis(aktiveret;"<=31-01-2014";>=01-01-2014)Hits) og selvfølgelig crtl+shift+enter

Altså finde et den case med flest hits inden for perioden 01/01/2014-31/01/2014.
Dette fungerede dog ikke, forsøgte med en tilsvarende formel, der linkede til specifikke celler med datoer, dette hjalp heller ikke.

Er der nogle herinde der kan hjælpe mig med denne formel?

På forhånd mange tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. april 2016 - 06:44 #1
Med dine datoer i A1:A30 og det der skal returneres i B1:B30

=MAKS(HVIS((A1:A30>=--"1-1-14")*(A1:A30<=--"31-1-14");B1:B30))

Martrixformel, så hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede mortenwidding Nybegynder
01. maj 2016 - 21:57 #2
Hej Xl-Enthusiast,

jeg prøvede den formel du skrev (tilpassede den selvfølgelig, men dette gav dog ikke pote, da den blot returnerede med 0 og ikke det reelle maks.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. maj 2016 - 06:03 #3
Har du mulighed for at uploade filen?
Avatar billede mortenwidding Nybegynder
02. maj 2016 - 06:39 #4
Jeg tror desværre ikke jeg har mulighed for at dele den rigtige fil, men har her bare  lavet et kort eksempel med de to variabler, hvor jeg gerne vil finde maks i februar måned:

https://www.dropbox.com/s/19sidyagtrpaoxd/Eksempel%20maks%20hvis.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. maj 2016 - 08:54 #5
Jeg skrev det var en matrixformel, men det ved du tilsyneladende ikke hvad er. Matrixformler er specielle blandt andet derved, at de skal indtastes på en speciel måde. Hvor du normalt afslutter indtastningen af en formel ved at trykke på Enter, skal man ved matrixformler holde Ctrl og Shift nede før man trykker på Enter. Når man gør det korrekt bliver formlen automatisk omsluttet af tuborg-parenteser {}. Forsøg ikke at indtaste disse parenteser manuelt. Det vil bare bevirke, at Excel opfatter det hele som tekst, og ikke som en formel. Hvis du retter en matrixformel skal du igen afslutte ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis en matrixformel skal kopieres til flere celler sker det på sædvanlig måde.

Og så lige et par ord om det du har navngivet "aktiveret" og "hits".
Især i forbindelse med matrixformler (som her) er det en "dødssynd" at bruge full column references (A1:A1048576 eller A:A). Det er den slags der er med til at lægge Excel død. Begræns altid (i forbindelse med matrixformler) referenceområdet til det nødvendige (A1:A100 for eksempel).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. maj 2016 - 09:07 #6
I øvrigt er der et andet problem i din fil, som gør, at formlen returnerer et forkert resultat.

Prøv i F2 at indtaste: =ISTEXT(B2) og kopier ned til F7. Du vil se TRUE i F2, F4, F5 og F7. Prøv at ændre B2, B4, B5 og B7 til rigtige datoer (i Excel forstand) og brug herefter:

=MAX(IF((B2:B7>=--"01-02-2014")*(B2:B7<=--"28-02-2014");A2:A7))

indtastet som matrixformel. Resultat: 42.