Avatar billede boro23 Forsker
08. april 2016 - 12:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formelhjælp

Hej eksperter, denne formel tæller på ét kriterie (H1), kan nogen af Jer Excel hajer hjælpe mig med at få ét ekstra kriterie (I1) tilføjet, hvis det er muligt. Håber der er én af Jer, der kan redde min weekend.

{=SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS($N5:$ACA5=$H$1;KOLONNE($N5:$ACA5));HVIS($N5:$ACA5<>$H$1;KOLONNE($N5:$ACA5)))>=1;1))}
Avatar billede johnnyl Novice
08. april 2016 - 13:17 #1
Hvis du kigger på hvordan en Hvis formel opbygges:
=Hvis( spørgsmål ; Ja svar ; nej svar)
I stedet for Nej svaret stiller du bare et ny spørgsmål:
=hvis(?;ja-svar;hvis(?;ja;hvis(?;ja;nej)))
=SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS($N5:$ACA5=$H$1;KOLONNE($N5:$ACA5));HVIS($N5:$ACA5<>$H$1;KOLONNE($N5:$ACA5 ;hvis( ? ; ja svar; nej svar)  )))>=1;1))}
Håber dette kan bruges
Avatar billede boro23 Forsker
08. april 2016 - 15:21 #2
Hej johnnyl, tak for dit bud, kan desværre ikke få det til at virke. Måske en bedre forklaring kan gøre det: $H$1 = 3 og $I$1 = 31, så længe de to tal kommer efter hinanden i N5:aca5 er det lig med 1. frekvens, lige så snart 1. frekvens bliver brudt af én eller flere tomme celler eller cellers indhold er forskellig fra 3 og 31 og næste gang finder celle med 3 eller 31 starter 2. frekvens osv. Hvis dette ikke giver mening, er fordi min hjerne er gået på weekend. God weekend ;-)
Avatar billede excelent Ekspert
16. april 2016 - 09:42 #3
Function xFrekvens(rng As Range)
For Each c In rng
If c = 3 Or c = 31 Then If c.Offset(0, 1) <> 3 And _
c.Offset(0, 1) <> 31 Then xFrekvens = xFrekvens + 1
Next
End Function

Indsæt koden i et alm. modul
I arket skriver du :
=xFrekvens(N5:ACA5)
Avatar billede boro23 Forsker
18. april 2016 - 08:26 #4
Hej excelent, jeg har prøvet din løsning, men jeg får fejlen "Varaiable not defined" og  Function xFrekvens(rng As Range)bliver markeret gult, samt c'et i "For Each c In rng" bliver markeret. Håber du har et bud på fejlen ;-)
Avatar billede excelent Ekspert
18. april 2016 - 17:20 #5
Ja prøv slet Option Explicit
Avatar billede boro23 Forsker
18. april 2016 - 19:39 #6
Fantastisk, 1000 tak for hjælpen,smider du et svar
Avatar billede excelent Ekspert
18. april 2016 - 20:44 #7
jada og velbekom
Avatar billede boro23 Forsker
18. april 2016 - 20:52 #8
Endnu engang 1000 tak, så kan jeg endelig komme videre