Avatar billede compac Seniormester
20. marts 2016 - 11:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Syntax i html/php kode

Jeg har lidt php-html kode hvor echo-kommandoen laver lidt syntaxproblemer:
<label for="filmCert">Certificate:</label>
<select name="filmCert">
        <?php
            while ($rowCerts = $resultFilmCerts->fetch_assoc()) {
                  echo '<option value=\'{$rowCerts['filmCertificate']}\'>';
                echo $rowCerts['filmCertificate'];
                echo '</option>';
            }
        ?>
        </select>
Den skriver echo-koden i selve feltet - det plejer at være en "citationsfejl".
Jeg formoder, at det er citationstegnene, der ikke er korrekte.
Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede Slater Ekspert
20. marts 2016 - 11:51 #1
Ja, du skal bare udskifte de ydre citationstegn med " i stedet for '.

I PHP er der forskel på de to. ' (apostrof) er lidt hurtigere at udføre end " (anførselstegn) fordi den ikke behandler symboler inde i strengen. Men det betyder også at du ikke kan bruge ting som variabler, brace-nesting og backslash-expressions (som f.eks. \n) i strenge omgivet af apostrof.
Avatar billede compac Seniormester
20. marts 2016 - 12:30 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men jeg kan fortælle, at den skriver:

';echo $rowCerts['filmCerticate'];echo'

inden i feltet.
Avatar billede Slater Ekspert
20. marts 2016 - 12:34 #3
Jeg mener at i stedet for

echo '<option value=\'{$rowCerts['filmCertificate']}\'>';

skal du skrive

echo "<option value='{$rowCerts['filmCertificate']}'>";

- altså bare skift ' til ". Og så er der ikke længere grund til at escape ' inde i strengen.
Avatar billede compac Seniormester
20. marts 2016 - 13:23 #4
Det giver ingen ændring - bortset fra at den viser at ' er ændret til " i som det ydre.
"<option value='{$rowCerts['filmCertificate']}'>";

- det andet echo i sætningen stammer nok fra den følgende linie:

echo "<option value='{$rowCerts['filmCertificate']}'>";
echo $rowCerts['filmCertificate'];
echo "</option>";
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2016 - 14:30 #5
Maaske ville det hele vaere lidt nemmere hvis de to ting:
* hente data
* generere HTML
blev adskilt.
Avatar billede compac Seniormester
20. marts 2016 - 15:26 #6
Jeg har brugt denne løsning:
<?php
    while ($rowCerts = $resultFilmCerts->fetch_assoc()) { ?>
    <option value="<?php echo $rowCerts['filmCertificate']?>";
    <?php echo  $rowCerts['filmCertificate']; ?></option>";
<?php } ?>

-ikke særlig smart, men det virker.
Avatar billede compac Seniormester
20. marts 2016 - 15:27 #7
lukket