Avatar billede petersen7913 Forsker
15. marts 2016 - 09:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dato som parameter - hvordan?

Jeg har en tabel med bl.a. nogle datafelter, som jeg ønsker at søge på.

Så har jeg en form med et ubundet felt, som viser den dato, som jeg ønsker at søge på.

Jeg bygger mit søgekriterie op sådan:

sFilter = sFilter & " AND CertificateDate = " & Me.cboCertDate

Og det virker så ikke ;)

Når jeg sætter en dato ind i en SQL kan jeg se at der sættes # tegn rundt om:

men når jeg sætter dem ind i sFilter får jeg fejl. Jeg har forsøgt med dette:

sFilter = sFilter & " AND CertificateDate = " & '#' &  Me.cboCertDate & '#'

Så hvordan skriver man datoer ind i et søgekriterie?

Og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på hvis jeg f.eks. vil søge på 'alle datoer efter ....' eller 'alle datoer i denne måned'?
Avatar billede petersen7913 Forsker
15. marts 2016 - 09:39 #1
Jeg fandt denne side, som giver et meget brugbart svar.

http://allenbrowne.com/ser-30.html
Avatar billede terry Ekspert
15. marts 2016 - 10:12 #2
Dates is aften a problem in SQL, main reason is how we format it in the SQL string.  The normal way is to us
e the US format which is mmddyyyy and not as we expect in DK ddmmyyyy.

Its also possible to use ISO date format yyyy-mm-dd which I actually prefer, as its easier to read.

https://www.w3.org/QA/Tips/iso-date

Also another problem is that a data time field can actually contain information you dont see. EG: If you just use the field for storing either a date or time, then there could be information for the other part still there.

So if you use EG:

sFilter = sFilter & " AND CertificateDate = #2016-03-15#"

you may not get the result you expect because the field in the table might contain a time part too.

So I would suggest using a >= ands a <= in the sql a
nd include the min and max times
EG:
AND CertificateDate  >= #2016-03-15 00:00:00# AND <= #2016-03-15 23:59:59#
Avatar billede petersen7913 Forsker
15. marts 2016 - 12:50 #3
Terry - jeg takker for din uddybende forklaring :)

Og gemmer dit svar til det videre arbejde