Avatar billede madseksperten Nybegynder
07. marts 2016 - 22:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

placere eksternt script og css

Hejsa

Jeg er noget i tvivl om hvor jeg skal placere mine css og script filer.

jeg har en fil som hedder:

header.php
// Her ligger min topmenu, navigationsbar osv som er på alle sider

content.php (Der er ca 30 forskellige sider med content)
// Her ligger alt mit hjemmeside content

footer.php
// Her ligger min footer

Jeg har en masse scripts og css som kører på forskellige sider. Der er nogle generelle scripts som er på alle sider, men side x.php skal eks kalde nogle flere css og scripts end y.php, som skal kalde nogle andre scripts.

Så konkret skal jeg så indsætte mine scripts og css ind på de forskellige sider når content skal bruge scripts og css, eller kan jeg nøjes med at indsætte alle mine scripts og css ind i min header? Det vil jo så sige at nogle af siderne ikke bruger alle de scripts og css som er i headeren.

Jeg håber det er lidt forståeligt, ellers skal jeg nok lige omformulere mig.

mvh Mads
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2016 - 10:33 #1
CSS skal altid ligge i <head>, så der har du ikke så mange muligheder. Script tags kan indsættes hvor som helst, så der er du lidt mere fri - men rent generelt er det ikke noget, du skal tænke så meget over, med mindre det er en meget speciel situation. Når et script eller CSS-fil først er indlæst, bliver den som udgangspunkt cachet af browseren, så det skal ikke hentes fra serveren hver gang du skifter side, og dermed er det ligegyldigt om de ligger flere steder end de bør.

Så naturligvis er det bedst at holde antallet af hentede filer nede - men hvis en fil skal bruges på et tidspunkt, er der ikke meget grund til ikke bare at hente den med det samme, også selvom den ikke bliver brugt på stedet.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
08. marts 2016 - 13:09 #2
mange tak for svaret. Jeg ser ofte at script, både eksternt og internt bliver lagt i bunden af siden, og ikke kører i header sektionen eller der linkes til det i header sektionen.

Dette skulle gøre at de scripts der kører, kører hurtigere ikke? eller har det ikke større betydning?

Ligger du et svar også?

mvh Mads
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2016 - 14:10 #3
Ja, det anbefales generelt at lægge dem i bunden, og det er på grund af feedback. Det går ikke hurtigere at hente siden eller udføre scriptet, men de synlige dele af siden - altså HTML og CSS - bliver hentet før scriptet, sådan at siden bliver vist for brugeren hurtigere, og dermed giver fornemmelsen af at den hentes hurtigere.

Lægges scriptet i toppen, udskyder browseren hentningen af HTML og CSS efter det, indtil scriptet er færdighentet.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
08. marts 2016 - 15:23 #4
takker