Avatar billede Nanarsi Juniormester
03. marts 2016 - 08:56 Der er 9 kommentarer

csv fil åbnes forkert

Hej

Jeg har en csv fil som når jeg åbner den manuelt (dobb.klik i stifinder) åbner med dataene fordelt i celler i 2 rækker.

Når jeg åbner den samme fil via VBA får jeg alle dataene semikolon separeret i den første celle i hver af de 2 rækker.

Jeg åbner filen med:
[Workbooks.Open FileName:= "test.csv"]

Er der en måde at få VBA til at åbne filen så dataene er fordelt på celler?

alternativt:
Hvad er den nemmeste måde at fordele de semikolon separeret date til celler?

Mvh Nanarsi
Avatar billede kim1a Ekspert
03. marts 2016 - 09:17 #1
Jeg følger lige med. Jeg har modtaget en løsning af en programmør, men forstår den ikke - så en simpel løsning med vba til åbning af csv er bestemt brugbar.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 09:51 #2
kaldet er
expression.Open(FileName, UpdateLinks, ReadOnly, Format, Password, WriteResPassword, IgnoreReadOnlyRecommended, Origin, Delimiter, Editable, Notify, Converter, AddToMru, Local, CorruptLoad)

og format er
Value Delimiter
1 Tabs
2 Commas
3 Spaces
4 Semicolons
5 Nothing
6 Custom character (see the Delimiter argument)

jeg har ikke nærmere eksempel, da min 2007 ikke længere har online-support.
Avatar billede Nanarsi Juniormester
03. marts 2016 - 20:30 #3
Tak claes57

jeg har prøvet med:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sub test()
Dim FileNAme As String
FileNAme = "K:\report.csv"

Workbooks.Open FileNAme:=FileNAme, Delimiter:=";"

End Sub
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

men stadig med det same resultat hvor hele den semikolon separeret tekst ligger i den første celle.

Jeg har også læst lidt på https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff194819.aspx men stadig uden at blive klogere...
Kan der være nogle andre andre parametre der kan betyde noget i denne sammenhæng?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 21:59 #4
lad være med at oprette en variabel med beskyttede navne (FileNAme)

jeg har så læst microsoft hjælpefilen som

Sub test()
Workbooks.Open(FileName:="K:\report.csv", Format:=4)
End Sub

hvis du vil bruge en variabel til filnavn, så
Sub test()
filnavn="K:\report.csv"
Workbooks.Open(FileName:=filnavn, Format:=4)
End Sub
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2016 - 22:00 #5
test også uden : altså
Workbooks.Open(FileName="K:\report.csv", Format=4)
Avatar billede Nanarsi Juniormester
04. marts 2016 - 17:57 #6
Jeg har ændret variablens navn og prøvet uden variable, men stadig med samme resultat...

Sub test()
Dim CsvFile As String
CsvFile = "K:\report.csv"
Workbooks.Open FileNAme:=CsvFile, Format:=4 ' (uden parenteser)
End Sub
Avatar billede Nanarsi Juniormester
04. marts 2016 - 23:16 #7
kim1a
Har du mulighed for at dele den løsning du har fået fra din programør.
Jeg vil gerne prøve om jeg kan gennemskue den ;-)
\\Nanarsi
Avatar billede Nanarsi Juniormester
07. marts 2016 - 08:31 #8
Efter lidt mere søgning fandt jeg løsningen :-)

Sub test()
Dim CsvFile As String
CsvFile = "K:\report.csv"
Workbooks.Open FileNAme:=CsvFile, Format:=4, Local:=True
End Sub

Claes: du har været til størst hjælp her, så send et svar :-)
Avatar billede Nanarsi Juniormester
26. april 2016 - 08:53 #9
claes57 sender du et svar?