Avatar billede cruiser79 Nybegynder
27. februar 2016 - 08:32 Der er 4 kommentarer

Imagemap, onclick og Javascript

Hej

Jeg er ved at lave en hjemmeside der skal styre min modeltogbane i den forbindelse vil jeg gerne tegne hele mit layout som et billede og via forskellige links i billedet påvirke sporskifter osv. jeg har googlet meget rundt og fundet eksempler på imagemapping samt javascripts hvor man ved et klik kan skifte imellem 2 billeder. men kan man smelte de 2 ting sammen??

Altså kan man nøjes med at skifte den lille del af billedet man har trykket på.

Hvis ikke man kan gære det med imagemap osv. hvordan kan man så laved det??

Jeg håber at nogen af jeg super kloge mennesker vil hjælpe mig da jeg er meget rusten i det endnu.. (har programmeret lidt for nogle år siden.

vh Thomas
28. februar 2016 - 00:26 #1
Hej,

Jeg har ikke umiddlebart gkort mig nogen tanker om hvordan jeg (EVENTUELT) kan hjælpe dig, men ville egentlig bare stille dog et relevant spørgsmål.

Taler vi om en ikke fysisk bane på en skærm (altså ren software) eller er det meningen i version 2,3,4, --> 10 at denne software skal kunne skifte et fysisk sporskifte i en fysisk bane ?

For en del år siden (ca. 10-15 år) lavede en ven og jeg en bane på en skærm, hvor vi lod 2 tog køre på en ensporet bane (eks. Odense Svendborg). Jeg husker ikke meget af softwaren (som var skrevet i Delphi med dens pixel-grafik) og heller ikke så meget af resultaterne. Men da vennen (som var Tog-entusiast), begyndte at tale om at implementere det fysisk (med mig som betaler af relæer, strøm etc)) meldte jeg mig ud af den gruppe. Det tog han ikke pænt.

Det er rent ud sagt aller helhest besværligt - derfor.

Kræver nemlig at du har binær adgang til dine i/o porte og det har du som alm. bruger normalt ikke.....

KRistian
Avatar billede cruiser79 Nybegynder
28. februar 2016 - 10:39 #2
Hej Kristian

vi taler om en fysisk bane hvor jeg skal kunne skifte nogle sporskifter via en hjemmeside og nogle arduinoer.

Jeg søger som sagt bare nogle svar og evt eksempler på at det kan lade sig gøre at skifte en udsnit i et billede vha onclick og immagemap.

Jeg kan sku da godt forstå at du valgte ikke at være den der betalte for at din tidligere ven kunne køre med togbane... det havde de fleste nok gjort..

Hvis der er andre forslag til hvordan man kan gøre det er jeg meget lydhør. jeg har bare planer om at lave det i DHTML da jeg er lidt inde i det og ved at andre har gjort det(har dog ikke fået lov til at se deres kildekode endnu)

hv Thomas
28. februar 2016 - 12:45 #3
HEJ (igen),

Da du skrev "nogle Arduinoer" faldt alting på plads.

Jo, det er en relativ (med kraftrige cirtationstegn).

Som jeg ser det nu, er det et spørgsmål om at bruge en Webbrowser (eks,. IE, eller en anden) som Interface mellem en bruger (= dig) og  et PC-system, som fortolker HTML-sigbnaler fra beowseren (evt. via JS) sender dem videre til Arduinoen, som så gør det fysiske.

Det hele kan labes i Delphi med deres avancerede TWebbrowser og er ikke så vanskeligt ar programmere.

Mere om det senere. Jeg må løbe nu .. !

Kr
28. februar 2016 - 14:27 #4
HEJ (2),

Klar igen:

Arduinoen kommunikerer med sin PC via USB (det her er sikkert trivielt!), men vidste du, at Delphi osse har et sådant interface, aåledes at du kan "snakke" med din arduino via dette Interface...
Sikkert ikke.

Og så kommer det interessante.

Sæt en Twebbrowser i din Delphi. Start "MinJernbane.html" Tog2 starter fra Svendborg og kører non-stop til Odense. (dvs. signaler og sporskifter er via Delphi Og arduino'er allerede sat  til den rute. Midt mellem Kværndrup og Ringe starter tog2 fra Odense nod Svendborg. Omkring Årslev ville togene kollidere, men heldigvis ligger Årslev netop der (eller osse er tiderne tilpasset!), så tog 2 kører ind på station spor 2, mens SvendBorg-Odense toget kører ind på spor 1. OSv, osv, ...

Dette er et spm om interfacem nok arduinoer, og en god programmør, som kan lave dette.

Jeg kan lave en del ag det, og så kan du lave resten ??

OK ?

Kristian