Avatar billede -anders- Juniormester
21. februar 2016 - 11:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk kæde mellem Access 2010 og Excel 2010, problemer med hyperlink felt

Hej Eksperter

Jeg bokser med et problem som jeg ikke kan finde en løsning på. jeg har en Access 2010 database. I min tabel har jeg et felt af typen Hyperlink. Jeg har oprettet en Excel 2010 fil, i denne fil har oprettet en dynamisk kæde til en forespørgsel i min database ved at benytte knappen Fra Access (From Access), i Excel. Alt det virker fint, når jeg ændre data i databasen slår det fint igennem over i Excel filen.

Problem:
I forespørgslen er det som sagt et felt af typen Hyperlink. I Excel konverteres Hyperlinket til Tekst,og Hyperlinket er derfor ikke aktivt over i Excel. Er der nogen der kender en løsning på dette problem?

PS. Hvis jeg i stedet anvender nedenstående kode (som eksportere data til Excel) er Hyperlinket fint aktivt, så der en vej ud af det, men jeg vil helst undgå at eksportere data, men i stedet have en dynamisk kæde mellem databasen og Excel filen.

Kode:
DoCmd.OutputTo acOutputQuery, "Forespørgsel1", "ExcelWorkbook(*.xlsx)", "c:\temp\Billedearkiv.xlsx", True, "", , acExportQualityPrint

Hilsen
Anders
Avatar billede terry Ekspert
24. februar 2016 - 15:19 #1
Hi Anders
I dont have a solution to your problem, but an idea, which I think may be the only 'solution' :-)

I think you may need to automate Excel and change the formatting of the cells which are hyperlink.

I think the problem using DoCmd.OutputTo is that there is no cell formatting included in the output so Excel assumes its just text and any special formatting is lost.

You could actually use automation to write data to Excel without DoCmd.OutputTo
Avatar billede terry Ekspert
24. februar 2016 - 15:20 #2
There are a couple of examples here, one for import and one for export

https://www.microsoftaccessexpert.com/Microsoft-Access-Code-Excel-Automation.aspx
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2016 - 18:06 #3
Hej Terry

Tak for dine indlæg. Jeg tror jeg dropper det, og i stedet dele min database i en frontend og backend. I backend vil ganske få personer oprette/redigere poster, og de øvrige brugere vil kunne se data i frontend. Det bliver løsningen.
jeg har kikket på dit link og det ser spændende ud, så jeg vil gå i gang med at studere Excel automation via Access. jeg har downloadet deres demoversion, og det virker rigtigt godt. Jeg syntes dit link er rigtigt godt, så vil du lægge et svar så jeg kan give dig point.
Avatar billede terry Ekspert
24. februar 2016 - 19:40 #4
Not sure how splitting the dB into front and back ends will help, but then I dont know how your users are using the dB/Excel :-)

Its also possible to Automate other Office products, so well worth learnt about.

Hope you get something working Anders
Avatar billede terry Ekspert
25. februar 2016 - 10:24 #5
Thanks Anders