Avatar billede hanibald Mester
18. februar 2016 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PHP AJAX Alert

Min udfordring er:

1. Form med et text-felt og submit-knap

2. Udtræk af et felt fra DB-tabel (MySQL) 1-ca. 10 udfald.

3. Overførsel fra while-løkke til visning som liste i Alert-vindue.

Bud på hvordan AJAX-koden (især response) kan skrues sammen?
Avatar billede Slater Ekspert
18. februar 2016 - 19:16 #1
Liste i alert-vindue? Mener du en helt almindelig alert() og bare liste som i linjer vist under hinanden?

Vi må næsten mangle noget information, tænker jeg, for umiddelbart er det så let som at udskrive det i listeform fra PHP og så bare sige alert(responseText);
Avatar billede hanibald Mester
19. februar 2016 - 09:47 #2
Så simpelt er det - en alertbox, der kan lukkes efter at indholdet er set.
Det er muligvis let, men når man aldrig rigtig har rørt ved ajax() kan det være svært at få overblik og 'hul igennem' og se hvor 'alert(responseText)' skal placeres.
Avatar billede Slater Ekspert
19. februar 2016 - 10:25 #3
Okay, på den måde. Hvis du ikke har brugt AJAX før (og egentlig også selvom du har), så vil jeg anbefale at bruge jQuery eller et andet library til det, da det gør det meget lettere at håndtere.

Hvis du bruger jQuery, kan kaldet bare se f.eks. sådan ud:

$.get('list.php', function(data) {
    alert(data);
});

Så vil den udskrive i en alert præcis hvad PHP siden skriver, med linjeskift.
Avatar billede hanibald Mester
19. februar 2016 - 17:10 #4
Så er det måske alligevel ikke helt så simpelt.
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok.

Formen skal sendes fra aktuel side som et jqyery/ajax understøttet ajax-request og lave et individuelt udtræk fra en DB-tabel som så skal returneres som alert ovenpå aktuel side.
Avatar billede Slater Ekspert
19. februar 2016 - 17:54 #5
Ja, det er cirka det samme, men det kan ikke beskrives særlig præcist, uden at vide hvordan databasen ser ud, hvilke data du vil foretage det individuelle udtræk fra, og hvilke data du forventer tilbage.

Sådan meget løst beskrevet kunne det være noget i retning af:

<input type="text" id="searchterm">

<script>
$('#formens-id').onsubmit(function() {
    $.get('search.php?searchterm=' + $('#searchterm').val(), function(data) {
        alert(data)
})
});
</script>

- Og i search.php henter du så searchterm med $_GET['searchterm'], søger i databasen ud fra det og udskriver resultatet med echo som en liste med linjeskift.
Avatar billede hanibald Mester
29. februar 2016 - 07:20 #6
Jeg prøver om jeg kan tage den derfra. Må jeg bede om et pointsvar
Avatar billede Slater Ekspert
29. februar 2016 - 08:28 #7
Så gerne.