Avatar billede Garanor Nybegynder
15. februar 2016 - 11:30 Der er 8 kommentarer

Pc slukker under press. psu problemer eller?

Min pc er begyndt at slukke pludseligt når jeg starter spil op. i starten var det kun engang imellem, og kun ved grafisk krævende spil, men nu er det konstant og ved alle spil undtaget de ældste og mindst krævende.

Ved spil opstart når jeg at se 2-3 sek. af producent logo (eller hvad der nu vises) før der lyder en enkelt klik lyd, og pc'en går i sort. Det lyder næsten som om der bliver slukket på psu power knappen bagpå.

Når disse pludselige "shutdowns" finder sted, er jeg nødsaget til at slukke på psu power knappen og vente 5 sek. før jeg kan starte systemet op igen.

Jeg har kontrolleret alt software for driver problemer og evt virus.
Jeg har renset pc'en grundigt for at udelukke temperaturen. (temp er ca 35 i kabinet og 50 på cpu)

pc specs:
Win 7 64bit ultimate
MSI MS-7250
AMD athlon 64 x2 5600+ 2800mhz
Hitachi 1TB Harddisk
Nvidia gts 250 512mb
2x2GB DDR2 ram.
Energon 550w gaming psu

Hvad kan problemet være? mistænker psu'en, og at "klik" lyden er sikringen der slår fra.
håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe. på forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2016 - 17:21 #1
Der er Beskyttelse mod overstrøm, overspændingsbeskyttelse, kortslutnings beskyttelse på denne psu.

Mit bud er også psu, men jeg vil ikke udelukke grafikkortet, som der jo gerne vil have en 450Watt psu i systemet. Og måske en stabil en af slagsen.

Energon er jo ikke kendt for at være de mest stabile, så har den nogle år på bagen, kan den sagtens være blevet ustabil, og ikke yder det den kunne da den var ny.

Har du tjekket om psu er ren indvendigt?
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 01:46 #2
Det er sjældent nok at have mange watt på sin PSU.
Wattene skal nemlig fordeles rigtigt på de forskellige rails, så derfor anbefales det altid at gå et par hundrede watt over det anbefalede og gerne mere.

Når en maskine ældes, så slides den.
Mekaniske dele som blæsere bliver slidt og dermed kræver de mere strøm at trække og faktisk udvikler de også lidt mere varme, da de er slidt i lejerne.
Dette kan presse en PSU til at slå fra.
En PSU virker ikke særligt godt i yder-områderne af den virkefelt, den bliver mere ustabil i levering af en stabil spænding, hvilket er endnu en grund til at få en større PSU end anbefalet.

Når er en PSU bliver presset, så bliver den som sagt ustabil og selvom den slår fra, så når resten af computerens komponenter at mærke denne ustabilitet, hvilket kan gøre at disse enheder også bliver belastet og står af.
Så sørg for at få fixet problemet asap, hvis du vil bruge maskinen.
Avatar billede Garanor Nybegynder
16. februar 2016 - 09:01 #3
#1 Ja jeg har netop rengjort alt indvendig, og psu'en lignede mest af alt en pelsfrakke på komponenterne.. men med en blød pensel og en støvsuger var det hurtigt fikset.
Sjovt du også nævner gfx kortet da det er begyndt at "knage" en smule når der sker noget grafisk på skærmen. Håber en ny psu kan "rede" maskinen bare for et par måneder, har nemlig planlagt snart at købe nyt indmad. Hvilke mærker af psu'er kan anbefales? og hvilken størrelse? nu du nævner energon ikke er det bedste.

#2 Det lyder som en meget fornuftig forklaring. maskinen er 5-6 år gammel mindst, så diverse dele har vist aftjent deres værnepligt efterhånden. Angående fordeling på rails har jeg kontrolleret i bios at de ligger fornuftigt. og både 12v 5v og 3v er næsten spot on, men står og svinger ca 0,5v op og ned.
Uanset så skal jeg have investeret i en ny psu, da jeg alligevel vil have købt nyt indmad i løbet af foråret.
har du nogle tips til mærke og watt til en ny psu?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2016 - 16:07 #4
Wally73 er den mest kompetente i hardware.

Jeg har blot læst om at Energon ikke var de mest stabile psu'er.

Jeg har selv en Zalman 460 watt i denne pc, og den er 10 år gammel og virker upåklageligt.
Men som Wally73 er psu det værste sted at spare.

Får man en ustabil psu, kan man risikere den ødelægger andet i faldet. Spænding på psu kan ændre sig drastisk lige før den brænder af, og det holder det anden hardware ikke til.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:01 #5
Der er mange at vælge imellem, men jeg vil anbefale lige at slå dem op på https://www.techpowerup.com/reviews/ og læse deres test af dem.
Det site går helt ekstremt til værks når det kommer til tests og mange af testene kan være svære at forstå, men dem der giver mening for en vil hjælpe med at vælge den rigtige enhed.

Jeg kan ikke give nogle gode præcise forslag lige her, da markedet flytter sig konstant og det kræver en del arbejde at komme ind i det igen.
Desuden ved jeg heller ikke hvad du går efter.

Måske andre kan komme med forslag, så kan du sammenligne dem via det site. :)
Avatar billede Garanor Nybegynder
17. februar 2016 - 14:01 #6
Har undersøgt lidt her og der, og fundet frem til en 650w corsair VS series. ud fra reviews og tests virker det til at være en fornuftig psu til en rimelig pris. så nu håber jeg det kan afhjælpe mit problem.

mange tak for hjælpen begge 2 :)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2016 - 19:05 #7
Velbekomme :-)
Avatar billede Wally73 Mester
18. februar 2016 - 02:01 #8
Held og lykke med den. :)