Avatar billede petersen7913 Forsker
03. februar 2016 - 11:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Navigation til ny formular - makroer?

Jeg er meget grøn mht. at bruge makroer, så bær over med mig ;)

Jeg beskriver en simpel testudgave, så jeg har IKKE brug for at vide hvordan jeg laver en over- og underformular.

Jeg har en formular med topdata og en med detaljedata. Når jeg dobbeltklikker på en linie i topdata vil jeg åbne den anden formular med de detaljerede data for den linie jeg har klikke på.

Jeg fandt en vejledning i Hjælp, men når jeg klipper koden ind får jeg fejl i en makro.

Så jeg behøver hjælp til hvordan jeg bygger sådan en makro op eller gode link til en ret detaljeret vejledning i makroer.
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 12:15 #1
First, I NEVER use macro's so any help is going to be with VBA :-)

Now I want to make sure I know what your after.

So you dont want a typical main/sub form combination, you want one form which contains data which would normally be on a main form, then you want another stand-alone form which gets opened when you click on a line in the first form?
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 12:32 #2
Try something like this. It assumes that there is a field on the first form which is related to the records you want to see on the second form.

In the double click event on the first form.

Docmd.OpenForm "NameOfYourSecondorm", acNormal,,"ID = " & Me.ID
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 12:33 #3
So on the second form there is a field (ID) which is = the ID on the first form (Me.ID)
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. februar 2016 - 13:08 #4
Terry - jeg har heller ikke arbejdet med makroer før. Men jeg skal lave en løsning, der skal overtages af en 'makro'programmør ;)

Og ja, du har forstået det rigtigt mht. main/sub form. I det rigtige system har jeg langt flere niveauer end bare 2.

Og et eller andet sted vil jeg da gerne få skovlen lidt mere ind under det der med makroer ;)
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 14:04 #5
Well I'll assume that you know how to get started with a macro.

If you choose OpenForm from the drop down you can enter the required data such as form name. The one which is important is the WHERE Condition. Press the little icon over to the right to open the Expression Builder.

Now its a good idea to have your first form open here.

Then in the expression Builder start entering the WHERE expression (filter) which will be used to filter records in second form.

EG
ID =

then in the Expression Elements box you should be able to find the form you have open under LOaded form. Then find the field which is to be used to filter EG ID.
And accpet that.

Then you will see in the Top box where you started entering filter that it now included a field on your form in th efilter.
EG
ID = Forms![SomeFormName]![ID]

Then you need to save your macro.
Now in the double click even of one of the field on the main form you can choose the aacro to execute.
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. februar 2016 - 14:24 #6
Du har i princippet ret ;)

Jeg har lavet en fin makro, valgt de rigtige felter .... Mit kaldte skærmbillede kommer frem .... men parameteren bliver ført med over. Øv øv

Jeg prøvede at håndkode et ID for at se om jeg så fik mine data i underformularen - nixen.

Så hvad kan jeg gøre for at sikre mig AT parameteren bliver ført med over?

Jeg vil forsøge lidt mere, men hvis det ikke lykkes står det på VBA i stedet ;)
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 14:35 #7
men parameteren bliver ført med over. Øv øv?

I'm a bit lost!
Does the second form open correctly with correct records or not?

If it does then what else are you expecting to happen?

If not, then I guess your relationships are wrong.
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. februar 2016 - 15:30 #8
Nej nej ... stavefejl

Parameteren blev IKKE ført med over

Sorry
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2016 - 17:22 #9
So you are saying that second form does NOT show the correct
data?

Well my guess is that your using the wrong field(s) in your WHERE expression.

Maybe I can see the dB?
Avatar billede petersen7913 Forsker
04. februar 2016 - 07:56 #10
Terry - ja den anden form bliver vist men tom fordi parameteren ikke kommer med.

Tak for dit tilbud :) men jeg vælger at fortsætte med en meget enklere løsning. Jeg ved at der skal laves en del rapporter senere og de tager tid ;)

Hvis jeg har niveau A, B, C, D hvor hvert niveau er 1:M så vil jeg lave en Query for A+B og bruge den som Main i forhold til C. Tilsvarende en Query for A+B+C som main i forhold til D.

Og så smide lidt VBA kode ind, men holde det på et lavt plan aht. den, der senere skal vedligeholde det.

Læg et svar så jeg kan lukke :)
Avatar billede terry Ekspert
04. februar 2016 - 08:44 #11
"fordi parameteren ikke kommer med.". Which is what I dont understand. I see no reason why it doesn't.

Anyway, best of luck with the project.
Avatar billede petersen7913 Forsker
04. februar 2016 - 09:01 #12
For sjov skyld prøvede jeg at lave en makro ÅbenFormular uden parametre. Jeg prøvede at konvertere den til kode og fik fejl. Så jeg tror at det mere er et Access problem end en programmørfejl.