Avatar billede tanjaoue Juniormester
28. januar 2016 - 08:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Sum og hvisformel

Ohh så er jeg på dybt vand igen

Jeg døjer med totalsummen på dette skema. - Det er meningen at hvis jeg sætter filter på (som er gjort på det viste eksempel) Så skal den KUN vise summen af de viste.

Summen (linie 501) skal være resultatet af de filtrede felter som ikke er gule (Dvs de ordrer der er godkendte) f.eks er felt I501 p.t. korrekt. Til gengæld er N501 ikke rigtig da den IKKE skal tælle det gule felt med.

Felt G502 skal vise totalsummen af linie 501 (også når den filtreres)

Og felt G503 skal vise totalsummen af linie 503 (også ved filtrering)

Og Linie 503 skal være således at den viser summen af de gule felter lodret.

Link til mit ark ses her:
https://www.dropbox.com/sh/k1e4kz7u77ewa63/AAAezr2gmTSk_smAO1Oh-lHTa?dl=0

Kan man forresten lave så den istedet for min manuelle farvemarkering lavede dem automatisk (sådan at det er de 2 første der er hvide og de 2 næste lilla osv. (de er markeret nu men manuelt, kan man lave det automatisk ?)

Og kan man fryse øverste linie, men også fryse lodret sådan at kolonne A til G også altid er faste ?

Sorry de mange spørgsmål håber på hjælp :)
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2016 - 09:32 #1
Excel kan ikke via formler skelne farver i celler. Det kræver en programmering i VBA.
Så det er nærmere dette du skal ud i for den automatisering du ønsker.

Hvis du vil fryse øverste linje og kolonne A:G så skal du blot stille dig i H2 og vælge "frys ruder".
Avatar billede ebea Ekspert
28. januar 2016 - 10:00 #2
Som kim1a skriver, kan du ikke bruge farvevalg i celler, til at beregne x celler.
OG så er der flere betingelser om summering i din forespørgsel, end lige det med farvebetingelsen (kun, ikke skjulte linjer skal summeres).

jeg har lagt et eksempel med din fil, hvor farvevalg af hveranden linje er lavet, og rækker og kolonner er fastlåst som du forespurgte.

https://www.dropbox.com/s/yuq8bxw1ecupy9m/Kopi%20af%20TEST%20%281%29.xlsx?dl=0
Avatar billede tanjaoue Juniormester
31. januar 2016 - 19:44 #3
tak for tip om frys :)

men hvis man så ser bort fra farvene kan mit problem så løses ? De gule felter styres af "svaret" om de er godkendt eller ej og er svaret nej bliver feltet gult.
Kan man sætte den til at styre udfaldet af dette i summen ?
Avatar billede tanjaoue Juniormester
31. januar 2016 - 19:47 #4
Hej ebea

og tak for svar, så er der styr på farverne.

MEN :) hvordan med autosummen, det ændrer ikke på at summen bliver forkert når den sorterer/filtrerer på resultatet.

Ved du/i hvordan jeg slipper udenom den med en formel ?
Avatar billede tanjaoue Juniormester
31. januar 2016 - 19:47 #5
hovsa var ikke et svar, var ment som besked...
Avatar billede ebea Ekspert
31. januar 2016 - 21:25 #6
Hvad mener du med at summen bliver forkert?

Hvis man kravler lidt "baglæns" i dine formler, så er det lidt svært at se hvad resultat du mener er forkert.

Men hvis udganspunktet er dine gule markeringer, så har de forbindelse med arket "Pivot", og hvis man bruger en =SUM(HVIS(Pivot..... formel, så kan du jo gøre det den vej rundt.
Avatar billede tanjaoue Juniormester
12. april 2016 - 09:53 #7
vil du skrive dette som svar så jeg kan acceptere )
Avatar billede tanjaoue Juniormester
12. april 2016 - 10:32 #8
og undskyld lang svar tid :) - jeg fik løst problemet :)
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2016 - 10:23 #9
Ok! Ved ikke om du kom videre!
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2016 - 11:43 #10
Det vigtigste var at du fik løst problemet :)