Avatar billede LarsSSV Novice
20. januar 2016 - 19:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Validering af tal ved udgang af felt

Hejsa

Jeg bygger en database, hvor jeg gerne vil have en validering på et medlemsnummer felt. Den skal tjekke om medlemsnummeret findes i forvejen, ved udgang / ændring af feltet. Men syntes ikke rigtig jeg kan få det til at virke :/ det er Access 2013.

Nogen der har et godt bud?

Et lille PS til alle jer proffer :) - kan man lave en validering som ovenstående on the fly, således at Access under indtastningen tjekker, og selv udfylder efterhånden, hvis nummeret eksistere?
Avatar billede rosco Novice
20. januar 2016 - 19:49 #1
I tabel design kan du sætte feltet til ikke at acceptere dubletter.
Avatar billede LarsSSV Novice
20. januar 2016 - 19:53 #2
Det har jeg gjort, nummeret er unik nøgle felt, og hvis jeg gemmer formularen får jeg også en advarsel om at værdien ikke er gyldig (dublet), men jeg vil bare gerne have valideringen allerede når jeg forlader feltet :)
Avatar billede fdata Forsker
20. januar 2016 - 20:36 #3
I nummerfeltets BeforeUpdate hændelse kan du lægge noget i stil med (rystet ud af hovedet):

Dim v as Variant

v = DLookup("Medlemsnavn","DinTabel","Nr=" & Me.Nr)
If Not Isnull(v) then
  msgbox "Dette nummer findes allerede (" & v & ")"
  cancel=true
EndIf

(ret selv felt- og tabel-navnene)
Avatar billede LarsSSV Novice
20. januar 2016 - 22:29 #4
Tusind tak for svar, det var lige hvad jeg skulle bruge, og fungere præcist som ønsket :)

Du har fået dine velfortjente 30 point :)

Endnu engang tak.
Avatar billede fdata Forsker
21. januar 2016 - 17:38 #5
Velbekomme og tak for point ;O)