Avatar billede dogstew Nybegynder
20. januar 2016 - 08:12 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Advarsel ved mangel på udfyldning af celle i række, efter påbegyndelse af indtastning i rækken

Hej Eksperter,

Hermed endnu et spørgsmål der ligger sig tæt på af sidste.

Jeg arbejder med et aktionsark, hvori folk kan beskrive opgaver i de første kolonner, og i de næste kolonner indsætte ansvarlig, deadline og fremskridt i % (fra rulleliste).

Mit problem er, at folk gerne beskriver opgaverne, men glemmer at indtaste i de sidste tre kolonner.

Kan man lave en fejlmeddelelse, eller indsætte rød farve og tekst , hvis cellen er tom selvom cellen til venstre (beskrivelse)er udfyldt? og så gøre det i rækkefølge, så hvis der bliver lavet en beskrivelse i en ny række, så kommer der en fejlmeddelelse i næste kolonne hvis ikke ansvarlig bliver udfyldt, og derefter i næste kolonne hvis ikke deadline bliver udfyldt?

Er klar over det ville være nemt at have noget stående (HUSK AT UDFYLDE) indtil næste linje bliver oprettet, men så ender jeg op med et uendeligt langt ark med meget unødvendig farve og tekst.
Meningen er at der kun er fyldte celler i de rækker hvor der er oprettet opgaver.

På forhånd tak!
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 10:36 #1
Du kan oprette en linje uden for det område du anvender og denne linje kopierer du så ind hvor du skal bruge den.

Linjen skal indeholde de samme celler som du anvender i arket.

I cellen hvor der skal indtastes Ansvarlig indtaster du:  Mangler Ansvarlig

I cellen hvor der skal indtastes Deadline indtaster du:  Mangler Deadline

I cellen hvor der skal indtastes Fremskridt indtaster du:  Mangler Fremskridt
Nu laves en betingede formateringer for de 3 celler. 2 betingelse for hver celle:

For cellen hvor Ansvarlig skal indtaste laves følgende betingede formateringer:

1 formatering. Hvis cellen er "Lig med" 0 (nul) sættes format med udfyldsfarve rød.

2 formatering. Hvis cellen er "Lig med"  "Mangler Ansvarlig", sættes format med udfyldsfarve rød.

Disse formateringer bevirker at cellen altid er rød, indtil der bliver skrevet en tekst.
Hvis brugeren fortryder indtastningen og sletter denne uden at indtaste nye data forbliver cellen rød, dog uden teksten Mangler Ansvarlig

Gentag formateringen for de andre celler.

Når du kopierer linjen til det sted hvor du skal bruge den, vil de betingede formateringer følge med.

NB!!  Hvis en linje hvortil der blevet kopierede betingede formateringer, skal anvendes til noget andet, skal de betingede formateringer for linjen slettes.

God fornøjelse
Avatar billede dogstew Nybegynder
20. januar 2016 - 10:34 #2
Smider lige et link til et eksempel på listen.

https://drive.google.com/file/d/0B-KrFaFZMIKpWTZxaUd5Yy1KQVFZWFVOTjB4djhPWDZzd0Iw/view?usp=docslist_api

Det ønskes at når der i en række udfyldes i kolonne B til D, så skal der komme fejlmeddelelse eller en betinget formatering hvis ikke kolonne E til H udfyldes i samme række.

På forhånd tak
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 10:54 #3
Hej

I hvilke(n) kolonne(r) ønskes advarsel vist???

Skal alle kolonner B-D være udfyldt, før advarsel slettes???

Jeg ser på senere i dag, når jeg har set dit svar.
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2016 - 11:28 #4
Måske kan denne makro bruges. Højreklik på faneblad og indsæt under Vis Koder.
Den giver advarsel, når alle 3 felter i Kolonne B til D er fyldt og hvis ikke alle felter i kolonne E til H er fyldt

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("B:D")) Is Nothing Then
x = Target.Row
If Application.CountA(Range(Cells(x, 5), Cells(x, 8))) < 4 And Application.CountA(Range(Cells(x, 2), Cells(x, 4))) = 3 Then
MsgBox ("Husk at udfylde kolonne E til H")
End If
End Sub
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 17:29 #5
Hej Jens48

Jeg er uerfaren i VBA, så jeg følger lidt med på "eksperten"

Jeg ville prøve dit forslag til dogstew, men min udgave af Exel 2010, vil ikke give mig mulighed for at vælge "Vis" ved højreklik på faneblad.

"Vis" står med svag skrift på den menu der fremkommer ved klik. Har du en forklaring på dette????

Et andet spørgsmål.

Hvorfor indleder du din makro med Private Sub og ikke kun med sub.  Vil macroen ikke virke hvis den skrives uden "Private"

Venlig hilsen

Mads32
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2016 - 17:45 #6
Hej Mads32

Du skal gå ind under File - Options - Trust Center - Trust Center Settings - Macro Settings og så vælge en anden opstning end Disable all macros without notification. Da du ikke er så erfaren, bør du nok ikke vælge den nederste.
Makroen starter automatisk, hvis der skrives noget i kolonne B ti D (se anden linie). Det ville den ikke gøre hvis den blot startede med Sub.
Avatar billede dogstew Nybegynder
26. januar 2016 - 11:08 #7
Hej Mads og Jens, tak for jeres svar som på hver sin måde begge kunne bruges.

Kan jeg dele points mellem jer?
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2016 - 11:14 #8
Det skulle kunne lade sig gøre ved at acceptere både dette svar og Mads's svar #5
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. januar 2016 - 12:09 #9
Hej dogstew

Det er helt OK at dele