Avatar billede wmkurt Nybegynder
21. august 2001 - 16:14 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Uge nr

Hej

Et meget simpel spørgsmål, hvor svaret sikkert også er simpel, men jeg kunne bare ikke lige finde det.

Hvordan får man at vide hvilken uge nr. en bestemt dato befinder sig i.

ugeNr = Week_nr(\"10-09-2001\")
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. august 2001 - 16:17 #1
ugeNr = datepart(\'uu\',#09-10-2001#)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
21. august 2001 - 16:24 #2
Det hedder altså ugeNr = datepart(\'ww\',#09-10-2001#)

brug evt datepart(\'ww\',\"2001/10/9\")

Lettere at anvende strenge

Du skal lige sætte dig ind i de forskellige regler for ugenumre:

DatePart Function
See Also    Example    Specifics

Returns a Variant (Integer) containing the specified part of a given date.

Syntax

DatePart(interval, date[,firstdayofweek[, firstweekofyear]])

The DatePart function syntax has these named arguments:

Part Description
interval Required. String expression that is the interval of time you want to return.
date Required. Variant (Date) value that you want to evaluate.
firstdayofweek Optional. A constant that specifies the first day of the week. If not specified, Sunday is assumed.
firstweekofyear Optional. A constant that specifies the first week of the year. If not specified, the first week is assumed to be the week in which January 1 occurs.

Settings

The interval argument has these settings:

Setting Description
yyyy Year
q Quarter
m Month
y Day of year
d Day
w Weekday
ww Week
h Hour
n Minute
s Second

The firstdayofweek argument has these settings:

Constant Value Description
vbUseSystem 0 Use the NLS API setting.
vbSunday 1 Sunday (default)
vbMonday 2 Monday
vbTuesday 3 Tuesday
vbWednesday 4 Wednesday
vbThursday 5 Thursday
vbFriday 6 Friday
vbSaturday 7 Saturday

The firstweekofyear argument has these settings:

Constant Value Description
vbUseSystem 0 Use the NLS API setting.
vbFirstJan1 1 Start with week in which January 1 occurs (default).
vbFirstFourDays 2 Start with the first week that has at least four days in the new year.
vbFirstFullWeek 3 Start with first full week of the year.

Remarks

You can use the DatePart function to evaluate a date and return a specific interval of time. For example, you might use DatePart to calculate the day of the week or the current hour.

The firstdayofweek argument affects calculations that use the \"w\" and \"ww\" interval symbols.

If date is a date literal, the specified year becomes a permanent part of that date. However, if date is enclosed in double quotation marks (\" \"), and you omit the year, the current year is inserted in your code each time the date expression is evaluated. This makes it possible to write code that can be used in different years.

Note  For date, if the Calendar property setting is Gregorian, the supplied date must be Gregorian. If the calendar is Hijri, the supplied date must be Hijri.

The returned date part is in the time period units of the current Arabic calendar.  For example, if the current calendar is Hijri and the date part to be returned is the year, the year value is a Hijri year.
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. august 2001 - 16:32 #3
I den DANSKE udgave af Access97 skal der bruges \'uu\' !!!
Der er vist noget om at dette er ændret i Acc2000 og frem...
21. august 2001 - 17:46 #4
Hvad er der i vejen med den simple:
format(Dato,\"ww\")

/Thomas
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
21. august 2001 - 17:50 #5
Åh, er det Access? Den skulle nu gerne forstå begge dele, jeg bruger konsekvent engelsk kode.

Jeg synes det er dybt åndsvagt at oversætte et programmeringssprog, i dette tilfælde Visual Basic
Avatar billede roenving Novice
21. august 2001 - 17:52 #6
Ifølge det ldanielsen har refereret fra hjælpen, så skal det jo angives som:

ugeNr = datepart(\'uu\',#09-10-2001#, 2, 2)

for en dansk uge starter mandag, og årets første uge, er den som har årets første torsdag/har mindst 4 dage i året!

hth
jes
Avatar billede wmkurt Nybegynder
21. august 2001 - 20:41 #7
proaccess>

ugeNr = datepart(\'uu\',#09-10-2001#), dette virker ikke og det er den dankse version af 97 jeg har

Avatar billede wmkurt Nybegynder
21. august 2001 - 20:45 #8
Idanielsen og thomasiepsen >

I har begge ret, så i deler pointene.
22. august 2001 - 10:33 #9
ProAccess og wmkrut->

Så vidt jeg husker, så var de danske betegnelser (uu i stedet for ww osv) kun tilgængelige i forespørgsler, formularer osv.
Så snart man skrev funktionerne i VBA skulle man skrive det på engelsk (selvom hjælpen sagde noget andet!)
Er det ikke rigtigt?

/Thomas
Avatar billede proaccess Nybegynder
22. august 2001 - 10:54 #10
thomas> JEPS, meen jeg gad ikke at slå i \"bolle-dejen\"

Hvis du skal bruge DatePart-funktion i query-designeren i Acc97, skal der bruges \'uu\'...
i VBA er det rigtig nok de engelske betegnelser, som træder i kraft...