Avatar billede overisen Novice
02. januar 2016 - 19:13 Der er 2 kommentarer

"Submitting" en formular uden at trykke på "enter"

Jeg har en formular, hvor jeg gerne vil sikre at brugeren kun kan sende formularen ved at clicke på knappen "sendt til mail"
Formularen må altså ikke kunne sendes ved at taste på "enter"

Min "knap" ser på nuværende tidspunkt ud således:

<label for="t6"></label><input id="t6" type="submit" name="submit" value=" Send til mail " />
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
02. januar 2016 - 20:30 #1
ref https://www.google.dk/search?q=js+disable+enter
http://webcheatsheet.com/javascript/disable_enter_key.php
http://stackoverflow.com/questions/1235716/disable-keyboard-enter-key
http://stackoverflow.com/questions/585396/how-to-prevent-enter-keypress-to-submit-a-web-form

prøv denne, submitter kun hvis submit knappen har focus, eller der trykkes på submit

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta charset="utf-8">
        <title></title>
        <style type="text/css">
        </style>
        <script type="text/javascript">
            // http://webcheatsheet.com/javascript/disable_enter_key.php
            function stopRKey(evt) {
                var evt = (evt) ? evt : ((event) ? event : null);
                var node = (evt.target) ? evt.target : ((evt.srcElement) ? evt.srcElement : null);
                if ((evt.keyCode == 13) && (node.type == "text")) {
                    return false;
                }
            document.onkeypress = stopRKey;
        </script>
    </head>
    <body>
        <form name="form1" action="disable_enter.php" method="post">
            <input type="text" name="name"><br>
            <input type="text" name="email"><br>
            <textarea rows="4" cols="50"></textarea> <br>
            <input value="Submit" name="send" type="submit">
        </form>
    </body>
</html>

har du flere knapper i formen ??, så skal der tages højde for dette også
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. januar 2016 - 22:25 #2
Så du søger altså at lave en knap, der alligevel ikke er en knap. Spørgsmålet må så være:
Hvornår er en knap ikke en knap?

Svaret på spørgsmålet er overraskende simpelt: Når det ikke er en knap, men blot har en del af dens funktionalitet:

<form name="form1" action="action.php" method="post">
  <input type="text" name="name"><br>
  <input type="text" name="email"><br>
  <textarea rows="4" cols="50"></textarea> <br>
  <div onclick="document.forms['form1'],submit()" style="display: block; width: 50px; height: 30px; background: blue; color: white">Send mail</div>
</form>