28. december 2015 - 15:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering kombineret med LOPSLAG Excel 2016

Hej eksperter

Jeg har i kolonne H almindelig datavalidering liste, hvor der vælges afdeling.
Jeg har brug for i kolonne I at hente de medarbejdere på en liste, som er tilknyttet afdelingen valgt i kolonne H.
Jeg har data i samme mappe på anden fane: 'Lister'

Jeg har læst mig frem til, at det kan gøre med datavalidering og lopslag, men kan ikke gennemskue hvordan - hjælp tak:)
28. december 2015 - 16:03 #1
Med LOPSLAG() du hente EN værdi - som jeg læser spørgsmålet har du behov for at hente mere end en værdi.

Har du mulighed for at uploade projektmappen på f.eks. gupl.dk?
28. december 2015 - 16:19 #2
@erikjuul

Jeg vil være ked af at uploade mappen, da der er fortrolige oplysninger...

Men kan man ikke afgrænse således at ved at vælge afdeling (liste kolonne H), fremkommer (i liste kolonne I)kun de medarbejdere, som er tilknyttet valgte afdeling?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. december 2015 - 17:06 #3
28. december 2015 - 18:13 #5
@store-morten

Desværre ikke den løsning, jeg har brug for.. Men tak for link:)
Avatar billede jens48 Ekspert
28. december 2015 - 19:24 #6
Det kan lade sig gøre med denne makro, som skriver navnene i kolonne I ud for den indtastede afdeling i kolonne H og I cellerne nedefter. Det er antaget at afdelingen står i kolonne A og navnene i kolonne B

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("H:H")) Is Nothing Then
LastRow = Sheets("Lister").UsedRange.Rows.Count
y = 0
For x = 1 To LastRow
If Sheets("lister").Cells(x, 1) = Target Then
Target.Offset(y, 1) = Sheets("lister").Cells(x, 2)
y = y + 1
End If
Next
End If
End Sub

Hvis du ønsker at have alle navnene i en celle kan det også lade sig gøre med en VOPSLAG-funktion, hvis du BÅDE har listen sorteret efter afdeling og hvis du bruger en hjælpekolonne. Hjælpekolonne C skal have denne formel i C2 (kopieres nedefter):

=HVIS(A2=A1;C1&", "&B2;B2)

Og VOPSLAG-funktionen skal så se således ud:

VOPSLAG(H1;Lister!$A$2:$C$21;3;SAND)
28. december 2015 - 20:00 #7
@jens48

Det er sikkert mig, som ikke forstår særligt meget, men jeg kan ikke få det til at virke...

Jeg ønsker ikke alle navnene i en celle.

Det jeg gerne vil er at når man i celle H har valgt afdeling, skal der i dropdown listen i celle I kun være de medarbejdere tilgængelige, som er defineret i 'Lister' til den pågældende afdeling.

Jeg er håbløs til visual basic, så jeg håber, det kan gøres med en funktion...
28. december 2015 - 20:25 #8
Jeg fandt svaret!

Løsningen er betinget datavalidering med formlen Indirekte:)

Se venligst her: https://www.youtube.com/watch?v=iwi-Uv381ts

Det virker, og er simpelt.
28. december 2015 - 22:00 #9
Havde du nævnt at det var til en dropdown-liste, kunne vi have givet svaret straks.
28. december 2015 - 22:04 #10
@erikjuul

Jeg fik desværre først forklaret det i post 7 - beklager meget.

Jeg er den erfaring rigere til næste gang:)