Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. december 2015 - 19:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Vælge ark ud fra variabel streng

Hvis vi forestiller os, at jeg har tre ark med forskellige data i. Arkene kunne hedde "A", "B" og "C" og i celle A1 indeholde værdierne henholdsvis "10", "20" og "30".

Ark A:
    A
1    10

Ark B:
    A
1    20

Ark C:
    A
1    30

I et fjerde ark har jeg i celle A1 en værdi "A". I A2 vil jeg nu gerne have regnearket til at hente værdien fra celle A1 i ark "A", altså "10".

Mit fjerde ark:
    A
1    A
2    10

Hvis jeg i det fjerde ark ændre celle A1 til værdien "B", så skal den i stedet hente værdien fra celle A1 i ark "B", altså "20".

Ligeledes med værdien "C".

Skulle jeg normalt hente data celle A1 i ark "A", så ville jeg skrive:
=A!A1

Men hvordan gør jeg når arket skal defineres ud fra en streng fra en celle?

Jeg kan naturligvis bruge en hvis-sætning i dette forsimplede eksempel, men jeg vil gerne have, at også er en fornuftig løsning selvom der måske er 30 ark.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. december 2015 - 19:58 #1
Inden nogen byder ind mad makroer, så vil jeg foretrække en løsning uden makroer og VB. Jeg har en fornemmelse af, at makro er no-go i office 365 fx.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. december 2015 - 20:00 #2
=INDIREKTE(A1 & "!A1")