Avatar billede Morten Professor
10. december 2015 - 23:33 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Webside

Hej Eksperter

Jeg ville høre om i har nogen ideer til hvad jeg kan lave på min fars webside som er lavet i php.

Der er lavet:
Webshop.
Artikel.
Oprettelse af flere sider.
Under kategorier.
Auktion.
Besøgstaller.
Besøgstaller diagram.
Besøgs url så man kan se hvad de har været inde på.

Jeg spørger om dette fordi, jeg har en masse tid, da jeg går hjemme, og forsøger at komme på hægterne igen, og har sådan lyst til at lave websider, er ikke en vild god en til det, men prøver af.
Og heldigvis er der rigtig god hjælp at hente her inde da der er rare og tålmodige mennesker her inde, når den er helt gal med kodningen.

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede Morten Professor
10. december 2015 - 23:38 #1
Og søgning
Avatar billede Morten Professor
10. december 2015 - 23:50 #2
og mobil og tablet visning
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2015 - 03:56 #3
Det vil hjælpe lidt at vid, om Sidney er programmeret fra bunden, eller bruger et standard CMS og i givet fald hvilket. Det vil også hjælpe med et link til siden.

Med uden det 3 forslag fra mig:

Nyheder
Eksterne nyheder via RSS feeds
SEO venlige url (bedre rating i Google)

Der er rigtig mange muligheder. Mit råd er, at du skal bruge din tid på det, du synes er sjovest.
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 07:32 #4
Hej
Det er CMS fra bunden.
Er ikke lige den bedste designer af webdesign.
Men linket til websider er: www.webshop.flueopskrifter.dk

Det jeg syntes er rigtig sjovt og afslappende er websider syntes jeg. Men nogen gange kan det godt trække tænder ud når det ikke virker He He :-D
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. december 2015 - 08:55 #5
valider din side, så den opfylder kravene jf https://validator.w3.org/
http://www.webshop.flueopskrifter.dk/mailform/kontakt_mailform.php
mangler header footer, er vist ikke kommet ind i CMS

http://www.webshop.flueopskrifter.dk/oversigt.php?t=3&u=1&uk=3&t=3&privat=xx.xx.xx.xx&prisid=xx.xx.xx.xx
html header går igen flere gange (jeg har exet min ip)
hvorfor er privat og prisid ens ??
privat skal ikke stå i urlën, skal overføres via post

https://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.webshop.flueopskrifter.dk%2Fmailform%2Fkontakt_mailform.php&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

  • responsiv kig evt på http://getbootstrap.com/, så man ikke får en bar i bunden af siden, hvis man ikke kører fuld skærm, og du ikke har flere forskellige sider afh skærm opløsning (mobil/tablet/desktop)
  • pæne URLer, også afh. SEO (som forslået), oversigt.php med flere skal overføre data via post, istedet for get
  • omskriv din side til UTF-8 (defacto standart) istedet for iso-8859-1
  • undlad at bruge tabeller til design
  • Forum, ligesom her på E, hvor brugerne kan hjælpe hinnanden
  • når man ligger noget i indkøbs kurven, forslag til hvad andre også har købet der købte denne vare
  • oversigt over hvilke produkter man har kigget på
  • nyhedsbrev (alternativ til RSS), meget nemmere
  • måske noget RSS, så man kan abonnere på nyhedder på siden (som forslået)
  • hvis du kan finde en liste af fiskepladser i danmark, søgning i denne via postnummer
  • lave siden på flere sprog (da/en/de/...) afh målgruppe

kig på disse links og se om der er noget der frister, som du får lyst til at lave
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2015 - 10:03 #6
Vil lige præcisere, at mit forslag no 2 gik på at indlæse RSS fra eksterne sider (fx http://fiskeri-i-danmark.dk/feed/) og præsentere det som nyheder på din egen side. Det var ikke godt nok forklaret.
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 10:52 #7
Puhha det er en del at gå igang med, men sjovt og lærerigt.
Jeg vil gå igang med validering så jeg kan få et mærke.

Var lige inde og tjekke på google om siden er kommet i google det var den, indtil videre 7 plads for webshop fluer.

Jeg bruger det der privat og prisid, til noget forskelligt på siden, for at føre brugeren til de rigtig steder. og med de oplysninger så kunden kan købe.

Det med "når man ligger noget i indkøbskurven, forslag til hvad andre også har købet der købte denne vare"
Kan man gøre det i php mysqli?
Hvis ja så bliver det rigtig sjovt, kender ikke rigtig mere end til php og html.
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 11:01 #8
RSS hmm hvordan laver man lige det i php, ser godt nok omstændigt ud.
Er der simple måder at gøre det på?
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2015 - 11:29 #9
Ja:

$rss = simplexml_load_file('http://fiskeri-i-danmark.dk/feed/');
foreach($rss->channel->item as $item)
{
  echo($item['name'].": <a class='alt' href='".$item->link."' target='_blank'>".$item->title."</a><br/>");
}
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 11:51 #10
Jeg får bare hvid skærm, er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe det. det er som om min side ikke vil godkende det.
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2015 - 12:11 #11
Har du sat <?php og ?> udenom og lagt det i en php fil?
Avatar billede acore Ekspert
11. december 2015 - 12:12 #12
Kunne se jeg havde glemt noget snask i koden. Det rigtige er:

<?php
$rss = simplexml_load_file('http://fiskeri-i-danmark.dk/feed/');
foreach($rss->channel->item as $item)
{
  echo("<a class='alt' href='".$item->link."' target='_blank'>".$item->title."</a><br/>");
}
?>
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:18 #13
Skal jeg lave det i en ny file og hente den på min side, for der kommer bare blank side, har prøvet at kopier det ind på siden men nej den vil ikke :o(
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. december 2015 - 12:29 #14
#7
>Jeg vil gå igang med validering så jeg kan få et mærke.

  • du kan ikke stole på din CSS før din HTML er valid.
  • din browser vil være hurtigere med valid HTML, da den ikke skal gætte på hvordan siden skal fortolkes
  • din side vil blive vist ens på i alle browsere med valid (eller som browseren tolker standarten), mistolkninger af standarten klares med CSS
så ja det er nok det vigtigste at lave

og så gå bort fra inline css og ligge extent
check din css her
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

>Jeg bruger det der privat og prisid, til noget forskelligt på siden
de skal ikke stå i URL'en, post dem eller lig dem i $_SESSION

>Det med "når man ligger noget i indkøbskurven, forslag til hvad andre også har købet der købte denne vare"
eks1 http://www.harald-nyborg.dk/p8882/lappegrej-t-cykler
eks2 https://eshop.silvan.dk//vare/haven/vanding-1/tryksproejter/park-havesproejte-2-ltr
eks3 http://www.alstrom.dk/product/braun-oral-b-el-tandboerste-pc-600-1159/

>Kan man gøre det i php mysqli?
det er bare at gemme alle køb i databasen, og så på en given vare søge igennem databasen efter denne vare, og se hvad der ellers er købt, evt med noget tæller på, så det mest relevante kommer frem.
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:31 #15
Hov vent lige lidt, der er noget galt med noget andet, jeg afprøver det lige når jeg har udbredret fejlen ;o)
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:33 #16
Det var en rigtig god ide ronols, tænkte på noget af det samme men var i tvivl, og det er godt at høre fra en mand der kan sit kram
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. december 2015 - 12:37 #17
#13
den code der er vist i #12 virker
>Skal jeg lave det i en ny file
ikke nødvendigvis, men du kan godt

hvis du ser her på E er der i højre side "seneste nyheder fra computerwold", det kunne være lavet på denne måde
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:42 #18
yes rss virker perfekt ;o)
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:43 #19
Det var min der have et knæk på min test side
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:45 #20
Hvordan sætter jeg ind i rssen er det som jeg plejer med php?
Altså database og sådan?
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 12:47 #21
#19

Det var min test side der havde et knæk ;o)
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 13:13 #23
Jeg har prøvet at sætte det ind som min nyhed det er en test

<?php require_once('../Connections/hellestrik_mysqli.php'); ?>
<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<?php

/* Select et prepared statement */
if ($stmt = $hellestrik->prepare('SELECT SUM(besoge) FROM `tbl_besoeg` WHERE datetime BETWEEN (NOW() - INTERVAL 1 DAY) AND CURDATE()')) {

    /* Eksekver forespørgslen */
    $stmt->execute();
    /* Bind resultatet */
    $stmt->bind_result($besoeg);
    /* Hent rækker og udskriv data */
    while ($stmt->fetch()) {
        echo '<div style="font-size:12px; border:solid thin; width:100px; color:#CCC;"><center>';
        echo $besoeg . ' besøge idag ';
        echo '</center></div>';
    ;}}
?>
</body>
</html>
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 13:14 #24
Det virker ikke, ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre, hvordan skal det kodes sammen med en database
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 13:23 #25
Jeg prøvede noget andet det virker har bare ikke prøvet med database endnu
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. december 2015 - 13:27 #26
den code der er vist i #12 er når du skal vise en anden RSS XML fil på din side

hvis du selv vil lave en XML fil så andre kan se dine nyhedder skal du kigge på denne
https://www.google.dk/search?q=php+create+rss+feed+from+mysql som jeg skrev i #22
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 14:00 #27
Jeg tror jeg starter med validering Det her trækker tænder ud :o)
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 14:38 #28
RSS fik jeg til at virke så er det bare at lege med det så jeg får mine egne oplysninger frem det var et godt link du fandt ronols.
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 20:35 #29
Hej ronols

vil du ligge et svar?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. december 2015 - 20:45 #30
får du her !! men det bør være en deler med acore

@acore smid et svar også
Avatar billede Morten Professor
11. december 2015 - 21:12 #31
Jeps :o)
Avatar billede acore Ekspert
12. december 2015 - 09:23 #32
Tak