Avatar billede EveryMA Mester
03. december 2015 - 16:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Order by.. count?

jeg kender til den normale

select count(*) as x from x order by x desc

men hvad nu hvis den skal tælle hvor mange gange et indput popper op i databasen og sorter efter den der dukker op flest gange?

hvis jeg har id og input som kolonner i min database tabel. input kan være det samme flere gange. hvordan får jeg den så til at sortere efter hvilket input der er hyppigst ?

input1
input2

Altså 3 gange input1 og 2 gange input2 vil give:

input1 = 3
input2 = 2

og sortere i den rækkefølge, så den hyppigste dukker op først.
Avatar billede softspot Forsker
03. december 2015 - 19:53 #1
Jeg mener det er sådan:

SELECT count(*) AS antal, inputkolonne
FROM tabel
GROUP BY inputkolonne
ORDER BY count(*) DESC

Hvor inputkolonne er den kolonne i tabellen, som indeholder det input der skal grupperes efter.
Avatar billede EveryMA Mester
03. december 2015 - 21:54 #2
præcis det jeg havde brug for

takkker. smid svar :)
Avatar billede softspot Forsker
04. december 2015 - 00:21 #3
Velbekomme :-)