Avatar billede the-lion Nybegynder
21. august 2001 - 13:42 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Sikkerhed ved incl. af databse åbning i ASP?

Hvis man laver en fil (dbcon.gem) med dette :

<%
Dim con, dbPath

dbPath = \"f:\\home\\bak-elteknikdk\\scripts\\bak.mdb\" \' Digiweb

Set con = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
con.Open \"PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=\" & dbPath
%>

Den kaldes så fra en anden side som feks hedder (vare.asp) som bruger en include sætning til at includerer det på denne måde :

<!--#include file=\"dbcon.gem\"-->

og det er så filen som laver includen, som lukker database forbindelsen igen, men er sikkerheden god nok ved dette? eller hvordan laver man det med en ordentlig sikkerhed?

Avatar billede cpt.kangaroo Nybegynder
21. august 2001 - 13:59 #1
Hvad med at lægge din dbcon.gem i en mappe der ikke kan tilgåes udefra. Sammen med databasen f.eks.
Avatar billede the-lion Nybegynder
21. august 2001 - 14:05 #2
Mit problem er at det understøtter mit webhotel ikke, der kan kun lave datase forbindelser til den mappe....
Desværre...
Avatar billede burningice Nybegynder
21. august 2001 - 21:11 #3
så kald den dog gem.asp istedet!!!!!!!

på den måde kan man ikke se indholdet af filen
Avatar billede the-lion Nybegynder
21. august 2001 - 22:20 #4
Det er rigtigt, men der hvor mit spørgsmål så er, er er det så sikkert?
Så har de jo stadig åbnet adgangen til databasen, måske uden at vide det, men ville de kunne gøre noget, ved databasen? ændre tekst slette/tilføje til databasen, når de har åbnet adgangen?
er dette forsvarligt at bruge på større hjemmesider?
Avatar billede burningice Nybegynder
21. august 2001 - 22:23 #5
ja... db\'en er åben... men brugeren kan ikke gøre EN SKID... nej, det er ikke noget sikkerhedsbrist... btw, prøv at kald den q23324ersdfsdfsadfer.asp istedet, så er der INGEN der finder den ;)
Avatar billede jensaa Nybegynder
24. august 2001 - 14:21 #6
og når den så hedder noget mærkeligt så husk også at alde databasen et eller andetn mærkeligt navn..
En af de store fejl der bliver begået er at gemme data i en db og så ligge den i /db/brugere.mdb eller lignende...
med cleartext passwords self ;)
Rimeligt nemt at gætte sig frem til pågældende fil så det forbedrer da sikkerheden en smule at navngive den mærkeligt..
Desuden er der da en mulighed for at de har sikret at folk ikke kan downloade .mdb filer når du kun kan bruge databaser der ligger i dit dir...
Men...prøv! det er alt hvad jeg kan sige.. Se om du selv kan downloade den...Hvis ikke...ja så er du heldig..
Ellers så navngiv den sindsygt og evt. lig en blank index.htm i biblioteket hvis det ikke er main-biblioteket så folk helt sikkert ikke kan få fillisting..
Mvh Jens Andersen