Avatar billede kgp43 Nybegynder
04. november 2015 - 12:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Æ, Ø og fra array kan ikke indsættes i database table

Hej,

Jeg har et mærkeligt problem.

Når jeg prøver at indsætte en værdi i min tabel, så "cutter" den når der kommer et æ,ø eller å... dvs, resten af text-string kommer ikke med, og den forsætter til den næste kolonne.

Den får værdierne fra "debitor2.csv" fil.

Dette virker fint.
print_r($col);

I kan se mit kode her:

Denne her indsætter ikke æ,ø og å i databasen (den "cutter" resten af string), print_r viser korrekt æ, ø og å:
http://configurator.hydra-comp.dk/e1.txt

Her har jeg "override" værdierne i array'et, og det virker ok:
http://configurator.hydra-comp.dk/e1.txt

- Jeg kan godt paste koden her, hvis i vil - syntes bare det var mere overskueligt med de links :)

Håber en af jer kan hjælpe mig.

, Kenneth
Avatar billede kgp43 Nybegynder
05. november 2015 - 08:12 #1
Ingen?
Avatar billede Slater Ekspert
05. november 2015 - 13:21 #2
Første spørgsmål er altid tegnsæt. Er du sikker på at alting, både csv-fil, php-fil og database er sat til samme tegnkode?

I din override-fil (som du forresten linkede forkert til, men det var til at gætte at den hed e2.txt) bruger du i hvert fald to forskellige tegnsæt.

Og så husk at skifte til en mere moderne database-driver. Mysql-extensionen har været forældet længe. Skift til enten mysqli eller PDO.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
05. november 2015 - 14:19 #3
Du havde ret, jeg troede alt var UTF-8 - hvilket dog ikke var tilfældet. Den csv jeg anvendte (export fra C5), var ikke UTF-8.

Alt virker fint nu :D

Smid et svar, så er der point :)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
05. november 2015 - 14:20 #4
Bruger mysqli i alt mit nye kodning, dette er et gammelt projekt og jeg orker ikke at omskrive det hele :p
Avatar billede Slater Ekspert
05. november 2015 - 18:19 #5
Forståeligt nok :)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
05. november 2015 - 19:43 #6
tak for hjælpen :)