Avatar billede wust Nybegynder
18. januar 2000 - 19:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Partietets problemer

Jeg har en 486'er maskine der går i stå "for et godt ord". Hvergang med det problem at systemet er stoppet pga. Partietets problemer.
Hvorfor går den det?
Avatar billede long_island Nybegynder
18. januar 2000 - 20:37 #1
Kør fdisk - sørg for ikke at have for store diske...
Husk at formatere dine drev...
Kører du nogle specielle programmer og/eller flere OS ?
Avatar billede wust Nybegynder
18. januar 2000 - 21:56 #2
Tak for svaret det prøver jeg..
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. januar 2000 - 21:56 #3
STOP !!

Det behøver ikke at være harddisken det er galt med.

Paritetsproblemer er som regel fejl i ram-chipsene. Det vil jeo være lidt surt at slette alle data på disken for blot at finde ud af at det ikke løste problemerne.

Check lige dine ramkredse. Prøv evt. at løsne dem og sætte dem, i igen. Det er ikke sådan at du lige har udvidet hukommelsen vel ? Hvis det er tilfældet kan det skyldes at de kredse du ahr brugt er for hurtige til processoren og motherboardet.

Prøv evt. med andre kredse.

Sjensen
Avatar billede long_island Nybegynder
18. januar 2000 - 21:57 #4
Det kan også være en fysisk fejl på disken - hvis fejlen ikke ophører, så prøv at køre scandisk
Avatar billede long_island Nybegynder
18. januar 2000 - 21:58 #5
Vil det give partitionsproblemer ? Jeg kan godt forstå at 'puteren fryser, men ikke part.prob.
Avatar billede retep Nybegynder
18. januar 2000 - 22:03 #6
Nu står der altså ikke partitions- men paritets-problemer, hvilket er noget helt andet... :-)

Paritet er noget med at f.eks når man sender 8 bits, sendes en niende bit med som fortæller om summen af det modtagne er et lige tal eller et ulige tal. Altså en sikkerhedsforanstaltning...
Avatar billede wust Nybegynder
19. januar 2000 - 23:03 #7
Jeg har lige prøvet og genindlæse Windows. Der kom der en melding om fejl i EMS hukommelse. hvad betyder det.
Avatar billede retep Nybegynder
20. januar 2000 - 02:19 #8
Tjaaa, ved ikke... :-/

Men det er ærgeligt at du accepterede svaret før du havde fået løst dit problem...

Hvis der står at der er fejl i hukommelse (ved desværre ikke hvad EMS er) så tyder det jo på at Sjensen nok var nærmere dét egentlige problem. Nemlig RAM-fejl.

Har du prøvet hans råd med at flytte rammen til andre slots? Eller at skubbe lidt til dem?

Mvh
Retep
Avatar billede kurtp Nybegynder
28. februar 2000 - 22:19 #9
EMS er en ældre for for udvidet hukommelse som blev brugt af spil til dos.

Se i roden på se om du har en config.sys
fil liggende og om den har følgende linjer liggende som deførste.
Device=c:\windows\himem.sys /testmem:off
Device=c:\windows\emm386.exe ram I=B000-B7FF

Det er ikke sikkert at de lige ser sådan ud.
I linje 2 ser du ordet "Ram" prøv at indsætte ordet "noems" i stedet for "RAM" så vil dit system ikke afsætte hukommelse til EMS og du undgår måske fejlmeldingen.

Iøvrigt kan du godt have en fejl på den fil der hedder emm386.exe så find den i dit windowsbibliotek og hvis du har fået lavet en startdisk kan du erstatte den med filen fra disketten. Udskift evt også Himem.sys filen findes og er placeret samme sted.

Prøv det, Måske lykkes det

MVH  Kurt