Avatar billede mcardle Nybegynder
26. oktober 2015 - 10:26 Der er 1 løsning

Magento: tilføj bundle produkt til cart - ingen pris beregnet

Hej Eksperter...

Jeg har lavet et script der kan tilføje produkter til indkøbskurven, hvis man har forladt siden med varer i kurven. Det virker fint med alm. "simple products", men hvis jeg prøver at lægge et "bundled products" i kurven, så beregner den ikke prisen. Jeg tror jeg mangler et flag af en eller anden art, men jeg kan ikke lige finde ud af det.

Her er min kode:

public function addToMagentoBasket(){

    $error = false;

    if(empty($this->getId())){
        Mage::log('ERROR: Not able to insert the database basket items into Magento basket - Basket not loaded correct', null, 'emailbasket.log');
        return [['status' => 'error', 'message' => 'Kunne ikke tilføje varene fra databasen til kurven.']];
    }

    $entries = $this->getEntries();
    if(empty($entries) || count($entries->getItems()) === 0){
        Mage::log('ERROR: No items to insert - Basket returned no entries!', null, 'emailbasket.log');
        return [['status' => 'error', 'message' => 'Der er ingen varer at tilføje']];
    }

    // Empty the cart
    try{
        // Initialize cart
        $cart = Mage::getSingleton('checkout/cart');
        $cart->init();

        // If the items already is in the basket, delete them to avoid duplicates
        $cart->truncate();
        $cart->save();
    }
    catch(Exception $e){
        $error = true;
        $status = [['status' => 'notice', 'message' => 'Kurven kunne ikke tømmes for tidligere varer!']];
        Mage::log('Previous products could not be removed from Magento basket - '.$e->getMessage(), null, 'emailbasket.log');
    }

    // Setting the coupon code to the basket quote
    if($error === false){
        try{
            // If a coupon was set to the database cart, apply it to the session cart
            if(!empty($this->getCouponCode())){
                Mage::log('Setting coupon code on the quote: ' . $cart->getQuote()->getId() . ' - ' . $this->getCouponCode(), null, 'emailbasket.log');
                $cart->getQuote()->setCouponCode($this->getCouponCode())->save();
            }
            // Remove previously added coupon code
            else{
                $cart->getQuote()->setCouponCode('');
                $status[] = ['status' => 'Notice', 'message' => 'Kupon slettet fra kurven', 'error_code' => 'no-coupon-added'];
            }
        catch(Exception $e){
            $error = true;
            $status[] = ['status' => 'error', 'message' => 'Kunne ikke sætte eller slette tidligere kuponer', 'error_code' => 'fail-coupon'];
            Mage::log('ERROR: Could not get/set the coupon code - Exception: '.$e->getMessage(), null, 'emailbasket.log');
        }

    if($error === false){
        try{

            $session = Mage::getSingleton('checkout/session');

            // Add all products from database basket to the session cart
            foreach($entries as $entry){

                // Setting some variables from the database basket
                $quantity = $entry->getQuantity();
                $productId = intval($entry->getProductId());
                $product = Mage::getModel('catalog/product')->load($productId);
                $isBundle = false;

                // Resetting $params
                $params = [];

                // Setting default params (quantity)
                $params['qty'] = (float)$quantity;

                // If current item is of type bundled product
                if($product->getTypeId() == "bundle"){
                    $isBundle = true;

                    // Getting all the default options for the product
                    $bundled_items = [];
                    $optionCollection = $product->getTypeInstance()->getOptionsCollection();
                    $selectionCollection = $product->getTypeInstance()->getSelectionsCollection($product->getTypeInstance()->getOptionsIds());
                    $options = $optionCollection->appendSelections($selectionCollection);

                    /**
                    * Looping through and creating the bundled options array for passing
                    * the addProduct()
                    */
                    foreach($options as $option) {
                        $_selections = $option->getSelections();

                        foreach($_selections as $selection) {
                            $bundled_items[$option->getOptionId()][] = $selection->getSelectionId();
                            $bundled_items_option[$option->getOptionId()] = $selection->getSelectionQty();
                        }

                    // Setting all the options for the bundle
                    $params['bundle_option'] = $bundled_items;
                    $params['bundle_option_qty'] = $bundled_items_option;
                    $params['related_product'] = null;
                    $params['product'] = $productId;
                }

                //echo '<pre>'; var_dump($params); die('</pre>');

                /**
                * Don't know why this has to be here, but every tutorial online has
                * it. I think it's because the quantity can be a decimal and there
                * is a difference between countries on how to do that.
                *
                * But I pretty sure it can be removed.
                */
                if(isset($params['qty'])){
                    $filter = new Zend_Filter_LocalizedToNormalized([
                        'locale' => Mage::app()->getLocale()->getLocaleCode()
                    ]);
                    $params['qty'] = $filter->filter($params['qty']);
                }

                /**
                * This is really weird but we have to instantiate the product a second
                * time to function properly. Maybe it's because it returns a "type
                * instance" earlier.
                */
                $product = Mage::getModel('catalog/product')->load($productId);
                $product->setPriceCalculation(true);

                echo '<pre>'; var_dump($product->getData()); die('</pre>');

                $varien = new Varien_Object();
                $varien->setData($params);

                // Finally added the product to the cart
                $cart->addProduct($product, $varien);
                $cart->saveQuote();
            }

            // Set a flag to inform the cart to recalculate cart prices
            $cart->getQuote()->setTotalsCollectedFlag(false);
            $cart->save();

            $session->setCartWasUpdated(true);

            // Set a flag for later, if customer buys the products, we flag the database
            // entry, for statistics.
            Mage::getSingleton('core/session')->setEmailBasketAdded('1');
            $status = [['status' => 'success', 'message' => 'Alle varer er nu tilføjet til kurven']];
        }
        catch(Exception $e){
            $error = true;
            $status = [['status' => 'error', 'message' => 'Der skete en fejl. En eller flere varer kunne ikke tilføjes til indkøbskurven!']];
            Mage::log('Products could not be added to Magento basket - ' . $e->getMessage(), null, 'emailbasket.log');
        }

    if($error === false){
        // Sets the cookie again to update the basket if not bought
        $helper = Mage::helper('emailbasket');
        if(!$helper->setUbivoxCookie($this->getUbivoxMail())){
            Mage::log('ERROR: Ubivox cookie mail could not be reset after adding product via email', null, 'emailbasket.log');
        }

    return $status;
}

Jeg skal måske sige at produkterne allesammen fint bliver tilføjet til kurven, men prisen bliver ikke kalkuleret. Hvis jeg trykker opdate item i min ajax mini cart eller går til siden checkout, så re-kalkulerer den fint priserne og så virker det også fremadrettet.

Håber I kan hjælpe, da jeg nu har siddet med det i 4 stive dage!

Med venlig hilsen

// Ulrik
Avatar billede mcardle Nybegynder
27. oktober 2015 - 08:35 #1
Jeg valgte at sende folk direkte til checkout, så priserne bliver opdateret, indtil jeg har fået løst problemet.

Jeg er stadig interesseret i evt. løsninger.