Avatar billede cht22 Professor
24. oktober 2015 - 16:22 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Count fra flere tabeller

Kan man lave en sql-sætning der tæller antallet af poster fra flere tabeller på en gang. I stedet for at skulle køre en sætning for hver tabel?

SELECT count(*) as counter FROM table_a
SELECT count(*) as counter FROM table_b
SELECT count(*) as counter FROM table_c
Avatar billede cht22 Professor
24. oktober 2015 - 16:43 #1
Jeg fandt ud af man kan gøre sådan her, er der en bedre måde?

SELECT COUNT(*) as counter,(SELECT COUNT(*) FROM table_b) as counter2 FROM table_a

$hits_counter = $row['counter'];
$hits_counter = $hits_counter+$row['counter2'];
24. oktober 2015 - 21:18 #2
For at søge på antal hits i tre tabeller, dette er ikke testet, men jeg ville tro du kunne gøre dette:

SELECT COUNT(*) FROM table_a + COUNT(*) FROM table_b + COUNT(*) FROM table_c
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2015 - 23:39 #3
@Christian

Det tvivler jeg paa.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2015 - 23:40 #4
@cht22

Maaske:

SELECT count(*) as counter FROM table_a
UNION
SELECT count(*) as counter FROM table_b
UNION
SELECT count(*) as counter FROM table_c
Avatar billede cht22 Professor
25. oktober 2015 - 09:07 #5
Dette kan bruges:

SELECT (SELECT count(*) FROM `table_a`)+(SELECT count(*) FROM `table_b`) as count

Det virker også fint med UNION så kan resultatet fra de enkelte tabeller lægges sammen.
25. oktober 2015 - 09:50 #6
#3 + #4, ja, der var jeg vist for tidligt ude.  #5, hvis du har testet det og det virker, så var jeg i det mindste i den rigtige retning.
Avatar billede cht22 Professor
05. november 2015 - 16:59 #7
Tak for svar.