Avatar billede hanibald Mester
20. oktober 2015 - 17:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

php prepared select

Nedenstående kode giver denne fejlmeddelelse knyttet til 'while'-linien:
Fatal error: Call to a member function fetch_assoc() on boolean in ..

$stm_niveau01 ="";
if (isset ($_POST['submit'])) //start POST
{
$stm_niveau01 = htmlentities (trim($_POST['stm_niveau01']), ENT_QUOTES, "utf-8");

$sql = "SELECT * FROM stammenu WHERE stm_niveau01 = ?";
$query = $db_link->prepare($sql);
$query->bind_param('s',$stm_niveau01);
$query->execute();
$query->store_result();
$antal = $query->num_rows;
$result = $query->get_result();

if ($antal > 0)
{
...
while ($row = $result->fetch_assoc())
{
echo "<tr>";
echo "<td>$row[stm_id]</td>";
echo "<td>$row[stm_niveau01]</td>";
echo "<td>$row[stm_niveau02]</td>";
echo "<td>$row[stm_niveau03]</td>";
echo "<td>$row[stm_niveau04]</td>";
echo "</tr>";
...

$stm_niveau01 modtager den korrekte tekststreng fra $_POST
$antal viser det korrekte antal selekterede records.
Jeg får denne print_r på $query:
mysqli_stmt Object ( [affected_rows] => 6 [insert_id] => 0 [num_rows] => 6 [param_count] => 1 [field_count] => 5 [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [sqlstate] => 00000 [id] => 1 )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2015 - 18:09 #1
Bruger du variablen $result yil noget længere nede i din while-løkke?
Avatar billede hanibald Mester
20. oktober 2015 - 20:32 #2
Nej

Min while-løkke er ikke længere end der er vist. Jeg skulle også have vist næste kodelinie '}'.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2015 - 20:54 #3
Og lige før while-løkken har du også "..." - sker der noget spændende der?
Avatar billede hanibald Mester
01. november 2015 - 20:36 #4
Erik!

Jeg har fravalgt, at arbejde videre med prepared statements efter get-metoden. Binding-metoden synes mere udbredt - og virker fint for mig (selvom den har en svaghed eller to i.f.t. binding).

Har du et svar a.h.t. point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2015 - 22:30 #5
Jeg kiggede faktisk lidt videre på det, og problemet er vist at man ikke skal spørge på antal rækker:  $antal = $query->num_rows;

...og det giver vist den fejlbesked, som du også se.

Rækkerne er med standard opsætning slet ikke hentet ind, før du har været igennem while løkken med fetch_assoc (det er normalt også mere effektivt for større resultater). Der kan du så tælle antal rækker undervejs.
Avatar billede hanibald Mester
05. november 2015 - 21:59 #6
Tak for at du kiggede dybere.
Jeg har slet ikke været så dybt nede i PHP. Min begrundelse for 'get'-metoden var, at man kan anvende 'select *'. Jeg har dog kun set en enkelt omtale af den og mange af 'bind'-metoden.

Jeg vil nu koncentrere mig om at finpudse min fortrolighed med 'bind'-metoden.

Svar udbedes.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. november 2015 - 22:02 #7
Det var ikke så godt. Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede hanibald Mester
06. november 2015 - 11:49 #8
Ego