Avatar billede -anders- Juniormester
19. oktober 2015 - 18:13 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Sammenlægning af felter i forespørgsel

Hej Eksperter

Jeg arbejder i Access 2010.

Som overskriften siger drejer det sig om sammenlægning af flere felter i en forespørgsel, normalt er dette jo relativt nemt, men her støder jeg ind i problemer.

Jeg har en forespørgsel med nedenstående felter:
Fornavn (datatypen tekst)
Efternavn (datatypen tekst)
Email (datatypen tekst)

Jeg vil så gerne lægge de 3 felter sammen i et beregnet felt i min forespørgsel, det nemt nok med nedenstående syntaks:

Udtryk1:([Fornavn])& " " & ([Efternavn])& " " & ([Email])

Dette vil så give nedenstående resultat:

Anders Jensen anj@bryggemail.dk

Problem:
Alle poster i min tabel vil altid have et for og efternavn, da disse 2 felter er obligatorisk (sat op i tabellen), men ikke alle har en Email. derfor vil jeg kun have sammenlagt de poster i forespørgslens udtryksfelt hvor der er registeret en Email. Er der nogen der ved om dette er muligt?

Hilsen
Anders.
Avatar billede kabbak Professor
19. oktober 2015 - 20:39 #1
Udtryk1: IIf(IsNull([Email]);[Fornavn]& " " & [Efternavn];[Fornavn]& " " & [Efternavn]& " " & [Email])
Avatar billede -anders- Juniormester
19. oktober 2015 - 21:05 #2
Hej Kabbak

Tak for indlægget, men det virker ikke helt. Når jeg skriver dit udtryk i det beregnet felt i forespørgslen vises der godt fornavn og efternavn, samt email-adressen. Dog, - hvis en person ikke har en email-adresse vises personens navn, og det er ikke meningen. Det beregnet felt i forespørgslen skal kun udfyldes hvis personen har en email-adresse. Kunne det være noget med Iff Is NotNull ?

Hilsen
Anders.
Avatar billede kabbak Professor
19. oktober 2015 - 21:13 #3
ja bare

Udtryk1: IIf(Not IsNull([Email]);[Fornavn]& " " & [Efternavn];[Fornavn]& " " & [Efternavn]& " " & [Email])
Avatar billede kabbak Professor
19. oktober 2015 - 21:14 #4
Udtryk1: IIf(Not IsNull([Email]);[Fornavn]& " " & [Efternavn] & " " & [Email]);"")
Avatar billede -anders- Juniormester
19. oktober 2015 - 21:25 #5
Hej Kabbak

Jeg tror vi nærmer os :-), men dit sidste forslag giver nedenstående fejl:

Det indtastede udtryk indeholder ugyldig syntaks, eller datateksten skal omsluttes af anførselstegn.
Avatar billede kabbak Professor
19. oktober 2015 - 21:52 #6
Udtryk1: IIf(Not IsNull([Email]);[Fornavn]& " " & [Efternavn] & " " & [Email];"")
Avatar billede -anders- Juniormester
19. oktober 2015 - 22:05 #7
Hej Kabbak

Det driller stadig, men jeg arbejder videre med det i morgen. Jeg tror dog vi er på rette spor :-)

Du skal have mange tak for indlæggende, som sagt jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 09:37 #8
You need to include the Not IsNull([Email) in the WHERE clause of the SQL
Avatar billede kabbak Professor
20. oktober 2015 - 10:59 #9
Udtryk1: IIf( IsNull([Email]);Null;[Fornavn]& " " & [Efternavn] & " " & [Email])
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 13:46 #10
Hej Igen

Kabbak, dit sidste forslag gør desværre ikke nogen forskel.

terry, jeg ved hvad du mener, men kan ikke finde ud af syntaksen.

Jeg ved at det er meget at bede om, men jeg kunne godt sende en test kopi af DB filen med tabellen, og forespørgslen. Den fylder under 500 kb.

Hilsen
Anders.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 15:27 #11
ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 16:21 #12
databasen sendt til terry
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 17:08 #13
Havent received anything yet
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 17:38 #14
Mystisk, jeg ser den i min sendt folder, jeg prøver lige igen
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 17:42 #15
Sendt igen
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 18:00 #16
Still nothing. Try Zipping it, and you can also try sending to

terryATsanthell.eu

AT = @
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 18:01 #17
Jeg forstår det ikke. Den er zippet og fylder kun 42 k. Jeg prøver igen på min egen mailklient når jeg er hjemme (ca. 18:45)
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 18:04 #18
OK
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 19:02 #19
Nu den sendt igen.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 19:30 #20
:-(

Nothing!

Well if you sent it from another mail client then I can only assume its my client that is the problem.

Have you tried the .eu email?
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 19:31 #21
Maybe check size too
compact repair then zip
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 19:36 #22
Det gør jeg nu :-)
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 19:40 #23
Så den sendt til .eu mailadresen, denne gang er den ikke zippet
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 19:44 #24
Så den også sendt til .eu adressen, men fra min gmail konto
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 19:50 #25
got it through .eu

No idea why my .dk one deosnt work.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 20:01 #26
Some of the email addresses were empty so Isnull wont work

SELECT TBLtest.ID, TBLtest.Fornavn, TBLtest.Efternavn, TBLtest.Email, IIf(IsNull([Email]),Null,[Fornavn] & " " & [Efternavn] & " " & [Email]) AS Udtryk1
FROM TBLtest
WHERE (((Len([email]))>0));
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 20:03 #27
and maybe to be on the safe side you could use Trim

WHERE (((Len(Trim([email])))>0));
Avatar billede -anders- Juniormester
20. oktober 2015 - 20:24 #28
Hej terry

Det virker :-). Tak for indsatsen, det jeg glad for.

Kabbak-også tak til dig for alle dine indlæg. Jeg beklager alle de indlæg omkring det, at få DB sendt.

Forsat god aften.

Hilsen
Anders
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2015 - 20:32 #29
Good evening to you too