Avatar billede hans01 Nybegynder
12. oktober 2015 - 07:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

problemer med en datepicker

Jeg har rodet lidt med at få en datepicker fra https://jqueryui.com/datepicker/, jeg har downloaded alle filer..

Min markup ser sådan ud

<head>
<script src="jquery-ui.js"></script>
<script src="jquery-ui.min.js"></script>
<link href="jquery-ui.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

<script>
  $(function() {
    $( "#datepicker" ).datepicker();
  });
  </script>
</head>

herefter linker jeg fra et input felt til datepickeren i body sektionen:

<input id="datepicker" type="text" name="name">

Hvorfor er det der ikke sker noget som helst. Tester i firefox og chrome?
Avatar billede Slater Ekspert
12. oktober 2015 - 08:32 #1
Du inkluderer jQuery UI to gange, men ikke jQuery.

Udskift den første jQuery UI med almindeligt jQuery, så burde det virke. Jeg har lige testet med din kode.
Avatar billede hans01 Nybegynder
13. oktober 2015 - 07:28 #2
Hej viperine

Sorry jeg først svarer dig nu, men tilbragte hele dagen i tyskland igår. Nu har jeg forsøgt at skifte jQuery UI med den alm jQuery fil. Men jeg får ingen forskel.

Linkene ser således ud.

<script type="text/javascript" src="external/jquery/jquery.js"></script>

<script type="text/javascript" src="jquery-ui.min.css"></script>

Det giver dog ingen forkel, jeg får ikke kalenderen til at dukke frem når jeg klikker i input feltet.

Har du en ide hvad jeg laver galt?..

PS har prøvet med utallige kombinationer af jQuery links..
Avatar billede Slater Ekspert
13. oktober 2015 - 08:36 #3
Hov, nu har du udskiftet din jQuery UI javascript-fil med en CSS-fil i stedet. Det giver ikke mening.

Det skal se ud som du gjorde først:

<script src="jquery-ui.js"></script>
<script src="jquery-ui.min.js"></script>
<link href="jquery-ui.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Bare med den første .js-fil udskiftet med jQuery i stedet for jQuery UI. Jeg testede det med jQuery version 1.11.3
Avatar billede hans01 Nybegynder
13. oktober 2015 - 09:13 #4
Nå Viperine

Jeg har igen prøvet med utallige forsøg, uden der er nogen af dem der virker.

Senest har jeg prøvet at ekstern linke til jQuery filen således:

<script src="https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.3/jquery.min.js"></script>

    <script src="jquery-ui.min.js"></script>
    <link href="jquery-ui.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Jeg er lidt usikker på om den jQuery fil 1.11.3 skal ligge lokalt på min pc eller jeg kan anvende Google apis?

hvad gør jeg galt, er eddermagme ved at været træt, smil!
Avatar billede Slater Ekspert
13. oktober 2015 - 09:53 #5
Okay, det er vist tid til et eksempel, inden du helt får grå hår :)

http://amunium.dk/showcase/hans-test.html

Du kan selv kigge i kildekoden på siden.

Jeg har brugt CDN'erne til alle jQuery-filer, men det er bare for at slippe for at have dem liggende selv, det er ligegyldigt om du bruger dem eller har dem downloadet.
Avatar billede hans01 Nybegynder
14. oktober 2015 - 06:34 #6
Hej Viperine

så hjalp det, nu spiller det, jeg har dog en anden underlighed. Jeg har to input felter. En for start dato og en for slut dato, begge input felter har samme ID, dvs id="datepicker".

Kan du forklare hvorfor kalenderen kun kommer frem i begyndelses dato feltet og ikke i slutdato feltet..

Det med det grå hår, er for sent..
Avatar billede Slater Ekspert
14. oktober 2015 - 07:32 #7
Id er unikke, du må ikke have to elementer med samme id, så skal du bruge en class i stedet.

Og husk så naturligvis at skifte #datepicker til .datepicker i scriptet.
Avatar billede hans01 Nybegynder
14. oktober 2015 - 10:01 #8
ja du har naturligvis ret, ændrer det til en class istedet. Mange gange for hjælpen, smid lige et svar.. ha en god dag.
Avatar billede Slater Ekspert
14. oktober 2015 - 13:30 #9
Jo tak og i lige måde.