Avatar billede Xola Nybegynder
10. september 2015 - 14:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ændrer jeg data i tekstformat til datoformat ?

Hej

Jeg har tilrettet data så jeg nu har en mændge kolonner med data som ser sådan her ud:

Monday, November 10, 2014.

Jeg har ændret de regionale indstillinger I windows til engelsk, så hvis jeg kopierer en enkelt post ind I en ny table opfatter access det automatisk som en dato, så data bør være ok) - men hvordan ændrer jeg alle disse strings til dates i forespørgsel ?

jeg har prøvet alt muligt, så jeg vil være meget taknemmelig for et svar. JEg har Access 2010

på Forhånd tak
Avatar billede Xola Nybegynder
10. september 2015 - 14:30 #1
Hov jeg glemte lige.. at jeg gerne sætter flere points på højkant, gerne 500 men kom til at vælge 60 og ved nu ikke hvordan jeg kan forhøje det
Avatar billede MSchlamovitz Mester
10. september 2015 - 14:40 #2
Du skal fjerne "Monday ," fra strengen.
derefter kan du bruge Cdate til at konvertere til et datofelt.

Dim DatoUdenDag as string
Dim DatoMedDag as string
Dim Dato as Date

  DatoMedDag = "Monday, November 10, 2014"
  DatoUdenDag = Mid(DatoMedDag,Instr(1,DatoMedDag," ")+1,len(DatoMedDag))
  Dato = Cdate(DatoUdenDag)

Dato vil herefter vise: 10-11-2014
Avatar billede Xola Nybegynder
10. september 2015 - 14:47 #3
øhh tak.. jeg har kun brugt access på "lær-det-selv-basis" og hvis jeg ikke tager fejl betyder din løsning, at jeg skal have fat i Visual basic..?

Jeg er frisk på at prøve, men jeg skal nok holdes lidt mere i hånden så, jeg håbede at jeg kunne ændre det ved hjælp af en forespørgsel ?
Avatar billede MSchlamovitz Mester
10. september 2015 - 14:53 #4
OK
i tabellen tilføjer du de to felter:
DatoUdenDag (tekstfelt)
Dato (datofelt)
Så laver du en opdateringsforespørgsel med feltet DatoUdenDag
i rækken Opdatér til skriver du:
Mid(DatoMedDag;Instr(1;DatoMedDag;" ")+1;len(DatoMedDag))

Kør forespørgslen. Hvis det går godt så fjerner du DatoUdenDag og sætter Dato ned i stedet for og skriver i Opdatér til:
cdate(DatoUdenDag)

Kør forespørgsel

Hvis det går godt, kan du fjerne felterne DatoMedDag og DatoUdenDag fra tabellen
Avatar billede Xola Nybegynder
10. september 2015 - 15:12 #5
Jeg kan gode lide, at du skriver "Hvis det går godt".. ;)

Når jeg paster din linie i den første opdateringsforespørgsel, får jeg følgende i hovedet:

"The expression you entered has an invalid . (dot) or ! operator or invalid parentheses,
you may have entered an invalid identifier or typed parentheses following the Null constant ?

Det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal stille op med ?
Avatar billede Xola Nybegynder
10. september 2015 - 15:26 #6
YES.... jeg fandt bare positionen på det første komma og brugte den til at fjerne uge dagen.. og nu har jeg lige så fint en dato.. Tusind tak.

Men jeg undrer mig nu stadig over, at Access ikke vil acceptere cdate på feltet med ugedag. Men Pyt