Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
20. august 2015 - 18:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VBA Validering af CPR, Text box, format ddmmåå-llll; input til celle

text box txtCPR.VALUE ønsker jeg at validere.

Der skal være bindestreg som 7 felt og input til celle skal være DDMMÅÅ-LLLL
DD=01-31;MM=01-12; åå=00-99; 7. tegn= "-"; llll=4 tegn.

derudover er der ingen behov for validering inden der skrives til celle.

Altså: Først validering, hvis ja - så input, hvis nej, mxgbox "fejl i format".

Nogle, der kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2015 - 19:02 #1
Brugervenlighed: hvis det indtastes uden bindestreg, så indsæt den automatisk - det er ikke en fejl. Og LLLL skal være et tal.

der skal en makro til:
1) de første 6 tegn - sæt '/' mellem M og Å - sæt '/' mellem D og M - og test isdate() det dur jo ikke med 31. feb
2) er der '-' i 7'ende tegn? ellers indsæt det
3) er tegn fra 8-11 et tal?
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
20. august 2015 - 19:13 #2
Det, og så meget andet, står i en userform hvor et af input-felterne er CPR.

Det er ikke så vigtigt om det er med eller uden "-". Det er bare vigtigt at der bliver leveret DDMMÅÅ-LLLL til cellen, og ja. 8-11 er et tal (som standard cpr).
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2015 - 21:14 #3
jeg har så tænkt noget i fri tekst i stil med dette

cprfelt = userform...?
cprdate = left(cprfelt,6)
cprdate = left(cprdate,4) & "/" & right(cprdate,2)
cprdate = left(cprdate,2) & "/" & right(cprdate,5)
tekst=""
if isdate(cprdate) then
' dato ok
  if mid(cprfelt(7,1) <> "-" then cprfelt = left(cprfelt,6) & "-" & right(cprfelt,4)
  if not IsNumeric(right(cprfelt,4) then tekst = "løbenummer er ikke et tal"
else
  tekst = "ikke gyldig dato i cprnumer"
end if
if tekst <> "" then
msgbox tekst
else
return cprfelt
end if

bare se, om du kan bruge noget af det.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
21. august 2015 - 08:05 #4
Prøv osse at kigge her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/CPR/
Avatar billede supertekst Ekspert
21. august 2015 - 11:19 #5
#4 Til orientering :-)

I de gode gamle dage, før verden gik af lave, fik man endda et personnummerbevis, så man altid kunne bevise, at man have et dansk personnummer!
Jeg har stadig mit - udstedt i 1969 - da jeg var 2 år gammel - og sirligt udfyldt af en eller anden kontormus i Indenrigsministeriet - på et gammelt hakkebræt af en skrivemaskine (før EDB og IT gjorde sit indtog).
CPR-nummeret blev indført i 1968, og det har sikkert taget lang tid, at sidde og udfylde personnummerbeviser, til hele Danmarks befolkning, manuelt på skrivemaskine, og i mit tilfælde gik der altså godt et år, før jeg fik mit bevis :-)

Ikke skrivemaskine - men på printer - EDB var opfundet og blev anvendt i administrationen dengang.
Begyndte selv i EDB-branchen i 1966 (programmør hos NCR)
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
24. august 2015 - 11:40 #6
Tak for hjælpen Claes. Det var meget brugbart.

Husk at hente dine point.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. august 2015 - 11:49 #7
Ok