Avatar billede steinholtz Nybegynder
17. august 2015 - 14:00 Der er 1 kommentar

jQuery variable navn issues

Sidder og bøvler med dette ret simple problem -  håber jeg kan forklare det så det giver mening. Har simplificeret problemet her:

- Jeg har en variabel som indeholder en tekst streng.
- Teksten/værdien af denne variabel skal blive vist (appended) i en div og det fungerer fint med denne kode:

var text_store_category_a01 = "Lorem ipsum...";
$('#infobox').append( text_store_category_a01 ).fadeIn(300);

Den smider min tekst: Lorem ipsum... ind i min #infobox. Super.

Men tallet til sidst i mit variabelnavn skal genereres dynamisk (num= 01, 02, 03 etc.), og ligesåsnart jeg gør dette:

$('#infobox').append( 'text_store_category_a'+num ).fadeIn(300);

Så smider den selve navnet på variablen ind i #infobox: text_store_category_a01 istedet for selve indholdet, som den gjorde før.

Hvordan får jeg den til at hente indholdet i stedet for at printe navnet på variablen?

Håber det giver mening!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2015 - 14:12 #1
Du kan godt gøre det med globale variabler. Lille eksempel:

    var hej10 = 'Hello world';
    var num = 10;
    alert(window['hej'+num]);

(Og det vil sige, at det ikke dur for variabler erklæret i en funktion)

Men prøv om ikke du i stedet bare kan bruge et array - det er li'som velegnet til formålet.