Avatar billede MiniRisk Nybegynder
12. august 2015 - 10:12 Der er 6 kommentarer

Gemme tekstboks

Hey,
Har et regneark, hvor mine sælgere får et komplet kundeoverblik pr. kunde. Salgshistorik, gæld, stamdata etc.
Vil gerne supplere med et tekstfelt, hvor sælger kan gemme kommentarer om kunden.
Altså:
Sælger vælger kunden i arket, alle data hentes, incl. sidste "tekst". Sælgeren opdaterer sin tekst, trykker enter (eller "gem-kommentar" knap), hvorefter kommentaren gemmes somewhere struktureret.
Det vil være lækkert med historik på kommentaren, men mere "nice to have" end "need".
Avatar billede supertekst Ekspert
12. august 2015 - 10:26 #1
"Tekstboks" - er det i en Userform - eller?

"Alle data hentes" - hvorfra?

Ville det være muligt at du kunne uploade en "model" af det omtalte regneark.
Avatar billede MiniRisk Nybegynder
12. august 2015 - 11:33 #2
Data hentes fra alle mulige kilder. Det er der styr på.

Tekstboksen kunne fint være en "userform".

Er ved at bygge regnearket helt om, så har ikke lige noget brugbart at loade up pt.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. august 2015 - 12:15 #3
En Userform kunne evt. også anvendes til "Visning" af alle kundedata, men det har du måske overvejet.
Avatar billede MiniRisk Nybegynder
12. august 2015 - 12:26 #4
Nix - har ikke styr på userforms :-(
Har aldrig brugt de lidt mere avancerede muligheder i Excel, mest brug det til hurtig databehandling og finansielle modeller, så er lidt "udfordret".
Tror jeg må læse lidt op på det.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. august 2015 - 13:43 #5
Ok - ellers giv blot signal - arbejder udelukkende med systemudvikling og programmering i VBA (programmeringssproget i Microsoft Office). Evt se min www
Avatar billede store-morten Ekspert
12. august 2015 - 15:06 #6
Input box, ved ind tastning i kolonne 8 (H)
Dato, bruger og kommentar i celle, vælges cellen senere,
ny linje i celle, og der tilføjes Dato, bruger og kommentar.

Prøv i et tomt Ark.

Kopier koden her under:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Columns(8)) Is Nothing Then

Dim userInput As String

On Error GoTo Fejl:

If Not ActiveCell = "" Then
userInput = InputBox("Skriv dit input her:" & vbLf & _
        vbLf & "Teksten vil blive tilføjet under:" & vbLf & _
        vbLf & ActiveCell, "Skriv her")
If userInput = vbNullString Then Exit Sub
    userInput = ActiveCell & Chr(10) & _
    Format(Date, "dd.mm.yy") & " " & Application.UserName & " " & userInput
    ActiveCell.Value = userInput
GoTo Indsæt:
End If

    userInput = InputBox("Skriv dit input her:", "Skriv her")
If userInput = vbNullString Then Exit Sub
    userInput = Format(Date, "dd.mm.yy") & " " & Application.UserName & " " & userInput

Indsæt:
ActiveCell.Value = userInput

Columns(8).EntireColumn.AutoFit

Exit Sub

Fejl:
MsgBox "Fejl"
End If
End Sub

I Arket, højre-klik på Ark1 nederst, vælg "Vis programkode" tryk Ctrl + V, luk på det røde kryds.

Klik på en celle i kolonne H