Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. august 2015 - 10:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor lang tid er Win 10 gratis ?

Syntes jeg får forskellige meldinger, når jeg prøver på Google.

Har lovlig Win 7 installeret og har nu mulighed for at hente Win 10

Er det kun det første år, at Win 10 er gratis, eller vil jeg have Win 10 gratis, så længe jeg bruger den på samme pc. ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. august 2015 - 11:27 #1
Hvis man opgraderer inden for ét år, er Windows 10 gratis i resten af pc'ens levetid.
Hvis man venter mere end et år, skal Windows 10 licensen købes for 800-900 kr.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. august 2015 - 11:33 #2
Det var også hvad jeg kom frem til.  Så det tror jeg på
Så mangler jeg kun at vide:

Er de 800-900 årligt eller et engangsbeløb ?

Du kan svare med et svar på det, så vi kan få lukket tråden.
Tak for din hjælp
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. august 2015 - 11:49 #3
Det er et engangsbeløb, og den nye OEM licens vil gælde resten af pc'ens levetid.
Til Win7 og Win8 har man kunnet købe en RETAIL licens for ca. det dobbelte, og denne kan flyttes til anden pc - dog kun installeret på én pc ad gangen.
Mon ikke det bliver det samme med Win10 licenserne.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2015 - 11:58 #4
Har læst andet stedes på Eksperten i en tråd, at hvis man opgraderer fra Windows 7/8 med fra retail licens til Windows 10 så vil opgraderingen  få samme status (retail). Det vil sige den skulle kunne flyttes til ny pc efterfølgende.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. august 2015 - 12:06 #5
#4
Det lyder også mest logisk.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 12:10 #6
#4

Det er der meget forvirring omkring. Flere har skrevet til Microsofts support og fået svaret, at retail bliver opgraderet til en OEM-licens. Det lyder for mig mest logisk. Microsoft skal tjene penge, så de forærer ikke retail-licenser væk.

Den sande sandhed skal nok komme en dag.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. august 2015 - 12:21 #7
#6

Det tog jeg faktisk som en selvfølge. Men nu aner jeg ingenting.

Hvis jeg installerer Win 10 på en pc med præinstalleret Win regner jeg ikke med at kunne bruge den på anden pc

Eller er det det, du siger 220661 at der vil være mulighed for ?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2015 - 12:45 #8
#7 Nej.
#6 Lige dette har jeg set i en tråd her fra eksperten, hvor en medarbejder fra Microsoft skrev at den status man opgraderer fra bibeholdes.
http://www.eksperten.dk/spm/1004315#reply_8185706
I linket i dette indlæg står et godt stykke ned i linket Citat:

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 13:02 #9
Ham, der svarer, er superbruger, men han er ikke ansat hos Microsoft.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 13:06 #10
En af dem, som har skrevet til Microsoft, er ham her:

http://www.tenforums.com/general-discussion/14021-windows-retail-version-upgrading-win-10-oem.html

Han fik svaret: "8.1 Retail upgrades to Win10 OEM"

Han har kontaktet dem igen, og venter på en uddybning.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 13:09 #11
Nej, det er ikke det indlæg, jeg tænkte på. Det er dog i samme ånd.  "8.1 Retail upgrades to Win10 OEM" er hans egen konklusion i den tråd.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 16:11 #12
Gabriel Aul har svaret på spørgsmålet nogle gange. F.eks.:

"Licenses from upgraded systems aren't portable, but your new PC would either come with 10 or 8.1 which you could upgrade."

https://twitter.com/GabeAul/status/628578613693161472

Jeg har endnu ikke set ham skelne mellem oem/retail.
Avatar billede jensenjs Juniormester
08. august 2015 - 20:57 #13
Desværre har Microsoft valgt ikke at gøre det tilstrækkeligt tydeligt.

Der og har væretalt for mange unødvendige spørgsmål om alt dette, det kunne have været undgået hvis Microsoft havde samlet ALLE svar samme sted i stedet for at vi skal ud og søge i øst og vest, og kan endda ikke være 100% sikker på svarene, da mange kommer fra løsrevne oplysninger fra en tilfældig medarbejder.

Det er et kolossalt svigt eller total sjusk af Microsoft ikke at organiserer en virkelig fyldestgørende side.

Jeg har tidligere agtet link til en udmærker side fra MS men selv i den side står det ikke nævnt i klar og tydelig skrift.
Det er hele tiden tågede svar blandet ind i svar på andre spørgsmål.

Og netop dette spørgsmål med hvilken status får ens W10 fremover.
Bliver en OEM til en OEM (JA)

Bliver en retail til en retail (ØØØØHHHH)
Hvis JA så er spørgsmålet besvaret
Hvis Nej hvad bliver den så til
Jeg har ikke tænkt mig at konverterer3 W8.1 pro retail licenser til 3 OEM licenser.

Mit store problem her er at jeg fik stjålet 3 PC'er med W8.1 pro retail, og jeg har endnu ikke haft midlerne til at investerer i 3 nye maskiner, så jeg skulle i det tilfælde installerer de tre W8.1 på skift på samme maskine inden for et år, for at kunne opgraderer dem til W10, og kan jeg det eller hvad.

Sjusk kort og godt.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. august 2015 - 21:12 #14
#13    Sjusk kort og godt.

Eller smart markedsføring.

Havde MS ønsket at gøre det klart, ville der vel ikke være nogen problemer i at gøre det.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 23:48 #15
På den anden side, gør de det helt klart...

http://www.microsoft.com/da-dk/windows/Windows-10-faq

"Efter opgraderingen har du Windows 10 gratis på den pågældende enhed."

Jeg er sikker på, at de havde skrevet det, hvis retail blev opgraderet til retail... Det ville jo være en stor bonus = ekstraglade kunder.
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. august 2015 - 09:15 #16
#15

Både og, jeg tror på at det er sjusk, og da jeg har bevæget mig i den verden i ca. 40 år, så ved jeg det ikke er bevidst.
Ofte tænker de/vi ikke altid over ting vi selv finder umiddelbart logiske.

Men jeg valgte selv siden 1998 ca. at se problemerne fra den gennemsnitlige brugers plads i alt dette, da jeg blandt andet administration, teknik osv også supporterede brugere der havde erfaringsgrundlag der spændte lige fra den totalt teknologiangste til den der kunne klare det meste selv.
Og så lærer man at se det nede fra og op.

Og her fandt jeg ud af at vi der stod for IT, de selskaber MS, IBM, Novell, Unisys osv. og os selv, på ingen måde fattede den gennemsnitlige brugers behov for helt almindelig dagligdags forklaringer på for dem helt logiske spørgsmål.

Og den tendens hersker stadig over alt ikke kun inden for IT.

Men lige nu er forvirringen stor, for helt som du skriver,
"Efter opgraderingen har du Windows 10 gratis på den pågældende enhed."

Og her kolliderer MS med egne udtalelser hvor de skriver at WIndows 10 vil have den samme "status" som det system den bliver opgraderet fra, og en home bliver home, pro bliver pro, OEM bliver OEM, Retail bliver Retail osv.
Og alligevel stårdet ikke på de sider hvor MS selv mener de har skåret det ud i pap.

Og det er ekstremt dumt, nærmest idiotisk IKKE at lytte til et af de allermest essentielle spørgsmål som rigtig mange stiller sig selv og ikke mindst stiller MS.

Og jeg beholder hellere mine 3 W8.1 pro / retail end laver en usikker opgradering til en usikker status på en W10.

Den maskine jeg sidder med lige nu er en W8.1 home OEM, den kan jeg sagens opgraderer da jeg ikke mister nogen status i forhold til det eksisterende system.

Hvad jeg vil have fra MS inden jeg totalt stopper med Windows og måske vælger Linux igen, er et 100% troværdigt svar på hvorvidt ændringen fra mine 3*W8.1 pro retail til W10 vil blive W10 pro 32/64 bit Retail helt som de er nu.

Eller kort fortalt den eneste ændring i status vil være W8.1 bliver til W10

Jo det er sjusk kort og godt.
Avatar billede tryltryl Juniormester
12. august 2015 - 19:43 #17
Der er nyt i tråden fra tenforums. "WhyMe" har fået Microsoft til ekstraordinært at give ham en produktnøgle til Windows 10.

Dvs. man overgår IKKE til en retail licens ved opgraderingen. Han skriver, at Microsoft har fortalt ham, at de muligvis overvejer at ændre formuleringen i deres EULA.